Sikker Slank bogpakke

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Se evt. også:

sikkerslank.dk

kalorietabel.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt nr. 41

Kære læser

Jeg har revideret teksten om overvægt en smule på min hjemmeside.

Denne gang kan du læse det meste af teksten her. Jeg hører gerne DIN mening. Send blot denne mail retur med dine kommentarer, erfaringer, spørgsmål eller forslag til ændringer/tilføjelser.

På forhånd tak :-)

Med venlig hilsen
John Buhl

HVORDAN SLANK?

I 1985 skrev jeg en artikel om det fornuftige i at spise næringsrig mad, når man vil ned i vægt.

Siden er det blevet til flere bøger og kurser om emnet - men den grundlæggende idé er stadig den samme.

Ønsker du at tabe dig på en sund måde, som holder i det lange løb, er der kun én måde, at gøre det på. Nemlig ved at give din krop de næringsstoffer, den har brug for, samtidig med at du indtager færre kalorier, end du forbrænder.

Det lyder enkelt, men i praksis er det en svær opgave, som kræver en helhjertet indsats.

Har du ikke særlig svært ved at ændre vaner og være standhaftig, kan du forholdsvis let tabe dig på en sund og sikker måde ved at følge programmet beskrevet i bogen Sikker slank i 7 trin
http://www.sikkerslank.dk

For de fleste er spørgsmålet dog ...

Hvorfor er det SÅ svært?

Der er adskillige store forhindringer på din vej mod en sund og slank krop - hver af dem stor nok til at slå dig ud af kurs, medmindre du er godt forberedt!

Det er en sejlivet myte, at overvægtige blot skal "tage sig sammen".

Vaner er svære at bryde, men når først det er lykkedes for dig at bryde en uønsket vane, og du er begyndt at holde af det nye i dit liv, bliver det forholdsvist let for dig at nå din idealvægt.

Læs evt. mere om hvordan du ændre vaner
http://www.nomedica.dk/nye_vaner.htm

Hvis du er meget overvægtig - eller hvis du stadig er overvægtig selv om du har forsøgt mange forskellige slankekure, er det på tide at du analyserer dit liv og dine kostvaner grundigt, og bl.a. finder ud af, hvorfor du spiser for meget, og hvad du kan gøre ved det.

Som beskrevet i bogen "Fat for Life?" (vil du altid være overvægtig?)
http://www.nomedica.dk/fat_for_life.htm

vil den moderne livsstil - og især de unaturlige kostvaner - forstyrre de mekanismer i din krop, som sikrer en sund og normal vægt.

Der er med andre ord gået kludder i de mekanismer som fra naturens side er indstillet til meget præcist at regulere din appetit i forhold til dit reelle behov for mad og kalorier.

... Og når dine naturlige appetit- og mæthedsmekanismer forstyrres, begynder du for alvor at få problemer med vægten!

Om du bliver i stand til at overvinde din psykiske og fysiske afhængighed af bestemte føde- og drikkevarer spiller en afgørende rolle for, om du kan blive og forblive slank.

Du kan læse mere og evt. købe bogen på
http://www.helseonline.dk

Du kan også låne bogen på biblioteket, eller købe den hos din boghandler.

BEMÆRK:

Biblioteket kan bestille bogen til dig som lydbog, så du kan høre den, mens du foretager dig andre ting, hvis du fx har svært ved at få tid til at læse bøger.

Slankeprodukter er ikke en god løsning

Det er meget bedre at satse på at ændre livsstil, i stedet for slankepulver, piller eller strenge diæter.

Når du vælger en ny livsstil, som beskrevet på denne side, må du dog gøre dig klart, at det kræver noget andet af dig, end når du forsøger med piller, pulver eller en forudbestemt kostplan.

Resultaterne kommer sandsynligvis langsommere - fordi det kan tage tid at ændre indgroede vaner - så du skal være mere tålmodig.

Til gengæld:
* Vil du tabe dig på en sund og god måde
* Vil du have meget lettere ved at bevare din idealvægt, når først du har nået den
* Du behøver ikke være bange for bivirkninger fra piller
* Du behøver ikke gå rundt og være sulten

Kosten er vigtigst

Der er mange forbedringer i kostvaner, som vil sikre et sundt og stabilt vægttab, men den vigtigste ændring i kosten er, at du begynder at spise flere grøntsager.

Det er stort set uden betydning hvilke grøntsager, du vælger. Det vigtigste er, at du spiser mange af dem. Jo flere, desto bedre.

Grøntsager er sprængfyldte med livsvigtige stoffer og er meget fattige på kalorier. De er derfor den bedste kategori af fødevarer, når du ønsker at tabe dig.

De bedste fødevarer på din slankekur er dem med grøn farve i kalorietabellen her:
http://www.kalorietabel.dk

Vil du ned i vægt og holde vægten nede, er der ingen erstatning for at ændre de kostvaner, som gjorde dig overvægtig.

Du er blevet overvægtig, fordi du har spist for meget af det forkerte. Det er derfor logisk nok, at du først og fremmest skal koncentrere dig om at forbedre dine kostvaner.

Ved at ændre på dine kostvaner på en fornuftig måde, kan du populært sagt spise dig slank.

Det er ikke, hvor meget du spiser, men hvad du spiser, der er afgørende for din succes med dette slankeprogram. Ved at vælge de rigtige fødevarer kan du spise dig mæt, hver gang du er sulten, og alligevel tabe dig. Læs evt. mere om det her

Efterhånden som du indfører flere og flere sunde og slankende fødevarer i din daglige kost, bliver du også mindre fristet til at spise slik, kager eller andet, som du tager på af. Og du vil opleve øget velvære og energi.

Tilrettelæg din egen slankekur

Når først du er kommet godt i gang med at tabe dig er det værd at bruge tid på at tilrettelægge din helt egen slankekur.

Undersøgelser har vist, at næsten ingen er i stand til at bevare deres idealvægt, efter de med stor besvær har nået den! Det skyldes, at de ikke har lært at tilrettelægge en kost og livsstil, der passer dem og som de holder af.

Du bliver med andre ord nødt til at ændre dine vaner på en måde, så du begynder at holde af din nye kost og livsstil. Desværre kommer de færreste så langt, at de nye vaner bliver en naturlig del af deres hverdag. Derfor er de skiftevis i gang med slankekure eller i gang med (igen) at spise sig for store.

Jo mere du eksperimenterer med forskellige retter og variationer, desto hurtigere bliver de nye kostvaner dine egne - frem for en forudbestemt madplan du føler, du bliver nødt til at følge.Hvis du tvinger dig til at spise noget, du ikke kan fordrage, eller dyrker motion du hader, vil du alligevel ikke fortsætte ret længe.

Det tager dog tid, før du har vænnet dig til en anden kost, men det handler også om at have mange muligheder - især mange sunde opskifter at vælge imellem. Bogen 303 Slankeopskrifter
http://www.nomedica.dk/slankeopskrifter.htmgiver dig en masse gode opskrifter, men brug også Internettet og andre bøger til at finde gode opskrifter. Det handler om, at du lærer at tilrettelægge din helt egen slankekost.

Hvis du vil tabe dig og bevare dit vægttab, må du lære at holde af dine nye spisevaner. Og det er i stor udstrækning en vanesag.

Måske er din nye livsstil ikke særlig spændende i begyndelsen, og måske syntes du, at det er ret besværligt at lære om nye madvaner osv., men hvis du ikke efterhånden lærer at blive tilfreds med din nye kost og livsstil, vil du alligevel før eller senere opgive og vende tilbage til dine gamle vaner - og tage på igen.

Skriv det ned

Betydningen af en slankedagbog undervurderes af de fleste overvægtige.

Har du svært ved at tabe dig, eller har du flere gange forsøgt uden held, er det meget vigtigt, at du fører dagbog. Om du fører dagbog eller ej kan faktisk afgøre, om du får succes eller fiasko med at tabe dig.

Det er ikke lige meget, hvordan du fører slankedagbog. Formålet med at skrive slankedagbog er at få en god fornemmelse af kontrol. Du får det fulde udbytte af din slankedagbog, når du skriver alt ned, du spiser og drikker. Hver dag! Og du skal udfylde slankedagbogen i flere uger eller måneder - indtil du ved med dig selv, at du har helt styr på dine vaner og taber dig tilfredsstillende.
http://www.nomedica.dk/slankekontrol.htm

Hold dig motiveret og målbevidst

Når først du ved, hvordan du taber dig på en sund og sikker måde, gælder det om, at gøre dig selv motiveret, og holde dig motiveret, indtil du har nået dit mål.

En rundspørge blandt abonnenter på de slanketips, jeg skriver for Jubii
http://nyhedsbreve.jubii.dk/nyhedsbrev.aspx?optin=optin_slanketipviste faktisk, at det største problem for de fleste overvægtige er at holde motivationen oppe.

Det har også vist sig, at mange abonnenter på Jubii Slanketip føler, at de har lettere ved at holde sig motiveret og inspireret, når de næsten dagligt modtager slanketips.

Motion

Selv om det sagtens kan lade sig gøre at komme ned i vægt, uden at dyrke egentlig motion, er der flere grunde til, at det hele på længere sigt bliver meget lettere, når du sørger for at bevæge dig nok.

Din krop er skabt til bevægelse. Bevæger du dig ikke nok, vil din krop gradvist blive svagere og holde op med at fungere, som den skal. Den går langsomt i forfald. En meget passiv livsstil vil før eller senere give alvorlige problemer og medvirke til livstruende sygdomme - f.eks. dårligt hjerte, kræft, forhøjet blodtryk og sukkersyge.

Der er ingen grund til, at du opgiver tanken om at bevæge dig, blot fordi du måske ikke har lyst til at dyrke ihærdig motion eller sport hver dag. Det vigtigste er, at du hver dag gør noget ekstra for at holde kroppen i gang. Tænk på, at jo mere du bevæger dig, desto mere stiger dit stofskifte og din fedtforbrænding!

Begynd med at tænke på alle de situationer i din hverdag, hvor du kan bevæge dig lidt mere, end du plejer, og øge dit aktivitetsniveau. Udnyt enhver mulighed for motion eller øget fysisk aktivitet. I første omgang er det vigtigt blot at komme i gang med en eller anden form for motion.

Motion må gerne være lidt anstrengende, blot du ikke får ondt eller bliver udmattet. Det kræver en indsats at få en bedre kondition, men ikke smerte eller ubehag. Hvis det begynder at gøre ondt, så tag den mere med ro. Lyt til din krop.

Uanset hvilken motion eller fysisk aktivitet, du vælger, gælder det om at komme op i omdrejninger.

Vær aktiv og hurtig i dine bevægelser. At kigge på blomster i haven tæller ikke med som havearbejde - at klippe hækken er derimod god motion. At nusse lidt rundt med en støveklud tæller ikke med som motion, men at vaske gulv, pudse vinduer eller anden rengøring, hvor du er hurtig i dine bevægelser og skal anstrenge dig en smule, er god motion.

Forbliv slank

Spørgsmålet er ikke kun, hvordan du kommer ned i vægt, men især hvordan du bevarer din idealvægt, efter dine bestræbelser har givet dig succes.

Er du meget overvægtig, tænker du måske kun på at komme ned i vægt. Men selv om det kan være svært nok, er det reelt kun det halve arbejde.

Det virker måske umiddelbart som om, at det er lettere at gennemføre en slankekur i et stykke tid, og derefter igen leve som du plejer, end det er at gøre sunde kostvaner til en naturlig del af din hverdag.

Men hvis du foretrækker at beholde den slankere skikkelse, er løsningen et sundt vægttab ved hjælp af ændrede kostvaner og en ny livsstil, som kort beskrevet på denne side og uddybet i de slankebøger, jeg har skrevet
http://www.slankenyt.dk/slankebog.htm

Selv om det er meget svært for de fleste overvægtige at tabe sid er det endnu sværere for de fleste at fastholde det vægttab, de har opnået.

Jo mere du læser og forstår om overvægt og vægttab, desto større chancer har du for at komme ned i vægt og bevare dit vægttab. Desto bedre er du rustet til at klare de kriser, der næsten altid opstår under en slankekur.

Læs evt. andre artikeler om overvægt og slankekure
http://www.nomedica.dk/artikler.htm

og/eller tidligere numre af slankenyt
http://www.slankenyt.dk/Arkiv_slankenyt.htm

Bog om slankeværdi

Helbredende kost

Kunsten at ændre vaner