Sikker Slank

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Se evt. også:

sikkerslank.dk

kalorietabel.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt 267, uge 28, 2013

Løb gør dig slankereløber

Forskerne analyserede data fra 15.237 vandrere og 32.215 løbere indskrevet i the National Runners and Walkers Health Study.

Deltagerne blev spurgt om deres vægt, taljemål, kost og hvor mange kilometer de typisk gik eller køb om ugen, både ved undersøgelsens start, og derefter igen op til seks år senere.

Løberne var næsten alle slankere end vandrere, da de tiltrådte undersøgelsen. Og sådan forblev det. Gennem årene fastholdt løberne deres kropsmasse og taljemål langt bedre end vandrerne.

Forskellen var især bemærkelsesværdig blandt deltagerne over 55 år. Løbere i denne aldersgruppe løb ikke meget, og brugte ikke ret mange flere kalorier ugentlig end vandrere. Men deres body mass indeks og taljemål var betydeligt lavere end vandrere på samme alder.

I andre undersøgelser, hvor energiforbrug blev estimeret, og hvor vandrere og løbere forbrændte det samme antal kalorier om ugen, synes løberne bedre i stand til at styre deres vægt på længere sigt.

Kilde: Williams, Paul T. Greater Weight Loss from Running than Walking during a 6.2-yr Prospective Follow-up. Medicine & Science in Sports & Exercise. 45(4):706-713, April 2013. doi: 10.1249/MSS.0b013e31827b0d0a
Læs evt. om undersøgelsen i New York Times

Kommentar:

Selv om det ikke så ud til, at der var forskel på, hvor mange kalorier løberne forbrændte sammenlignet med dem, der gik, er der givetvis forskel på i hvor stor udstrækning løb og gang påvirker appetitten.

Tidligere undersøgelser har ikke alene vist, at intensiv motion forbrænder mange kalorier (ikke så overraskende), men også, at
motion kan mindske lysten til mad og motion kan mætte og modvirke fedme.

Det er måske især intensiv motion, der mindsker sult.

Bog om slankeværdi

Helbredende kost

Kunsten at ændre vaner