Sikker Slank

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Se evt. også:

sikkerslank.dk

kalorietabel.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt nr. 187. Uge 42, 2011

Intens motion forbrænder mange kalorierBadminton

Efterhånden som du kommer i god form bliver du i stand til at motionere længere og hårdere, og hvis du ind imellem træner hårdt opnår du en ekstra bonus. Du vil nemlig forbrænde ekstra kalorier i op til 14 timer efter din motion. Det viser et amerikanske studie, hvor 10 raske unge mænd blev bedt om at cykle på en motionscykel i 45 minutter. Forskerne holdt samtidig øje med, hvor mange kalorier testpersonerne forbrændte.

Testpersonerne forbrændte i gennemsnit 519 kcal i løbet af 45 min. på motionscyklen. Men det viste sig, at de også forbrændte 190 kcal ekstra resten af dagen, når de slappede af.

Intens motion giver altså en ekstra bonus i form af en del flere kalorier brændt af, når du er i hvile efter din motion.

Det er kun intens motion — hvor din kropstemperatur kommer op, og du sveder — der giver denne ekstra forbrænding af kalorier efter motionen.

Kilde: David C. Nieman m.fl. A 45-Minute Vigorous Exercise Bout Increases Metabolic Rate for 14 Hours. Medicine & Science in Sports & Exercise. 43(9):1643-1648, September 2011. doi: 10.1249/MSS.0b013e3182118891

Hele undersøgelsen kan læses her (på engelsk).

Mere moderate former for motion — fx gåture o.l. — forbrænder naturligvis også kalorier, men de giver ikke en ekstra forbrænding af kalorier efter motionen.

Hvis du kan modstå fristelsen til at indtage flere kalorier efter din motion, vil 45 minutters intens motion, hvor du får sved på panden, nogle gange om ugen sætte godt gang i dit vægttab.


Slanketip ...

Først de overkommelige ændringer

Oplever du, at en ændring, du har kastet dig ud i, er for stor en mundfuld, kan du prøve at dele ændringen op i små bidder, så den er lettere at fordøje.

Gennemfør først og fremmest alle de ændringer, der enten øger din forbrænding af kalorier eller sænker din indtagelse, som du let kan klare.

Bog om slankeværdi

Helbredende kost

Kunsten at ændre vaner