Sikker Slank

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Se evt. også:

sikkerslank.dk

kalorietabel.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt nr. 66

INDHOLD:

1) MAIL: Overvægtig af stivelsesprodukter og kød

2) MAIL: Grøntsager mætter vel ikke nok!?


1) MAIL: Overvægtig af stivelsesprodukter og kød

Hej.

I princippet er der ikke noget at sige til at vi er overvægtige, når vores basiskost består af stivelsesprodukter og kød. I gennemsnit indeholder disse kategorier 250 kcal pr. 100 g.

En gennemsnitlig mavesæk kan indeholde 350 g mad pr måltid, samt væske.

250 kcal ganget med 3,5 er 875 kcal.

En voksen har brug for 1500- 2500 kcal om dagen afhængig køn og vægt. Det vil sige, at på denne vis kan man kun spise ca. to måltider plus alt det løse før vægtnålen går op ad.

Derfor er det vigtigt at skifte basiskosten ud med grøntsager, de indeholder 30 kcal i gennemsnit pr. 100 g.

30 kcal gange 3,5 er 105 kcal, det er næsten 800 kcal mindre i snit pr. måltid.

Tilbered disse som du ellers ville havde tilberedt stivelse eller kød. Du vil bemærke at de næsten smager af det samme, da kød og stivelse ikke har nogen smag i sig, og du føler dig snydt over at havde levet af dette i alle de år.

Eksempler

Haricot vertes i stedet for pasta, blancheres og vendes i tomatfløde sovs. Ingen brød til!!

Champignon og aubergine, samt lidt ost, tomat og fløde som lasagne.

En courgette sandwich med ost og dressing.

Tag en kogebog med din yndlingsretter og tilbered den uden kød og stivelse med grøntsager.

Læg mærke til at tilbehøret er det samme, for uanset hvad når du sjældent over 100 kcal pr. 100 g.

God fornøjelse.

M.H.


2) MAIL: Grøntsager mætter vel ikke nok!?

Hejsa John

Jeg er nysgerrig - du skrev i slankenyt nr. 61 at i din familie spiser I blot grøntsager til frokost - hvordan i alverden bliver I mætte af det, i mere end en time altså?

Med venlig hilsen
Lis

Hej Lis

Det er korrekt, at hvis du kun spise grønt, er du ikke mæt resten af dagen :-)

Nogle grøntsager (fx rodfrugter) er dog nogenlunde mættende i sig selv. Og spiser du kun grøntsager er der jo ikke noget galt i, at du spiser igen et par timer senere, hvis du blot igen spiser noget sundt.

Pointen er, at uanset hvad du ellers spiser, bør hovedbestanddelen af måltidet være grøntsager. Altså fx lidt bønner og masser af grøntsager. Lidt fuldkornsbrød og masser af grøntsager. Brune ris, fuldkornspasta eller kartofler og masser af grøntsager. Lidt fisk og masser af grøntsager. Lidt magert kød og masser af grøntsager osv.

Det bedste er både at spise meget råkost og mange dampkogte, bagte eller lynstegte grøntsager (og lidt til moderate mængder af noget andet!).

Med venlig hilsen
John Buhl

Bog om slankeværdi

Helbredende kost

Kunsten at ændre vaner