Sikker Slank

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Se evt. også:

sikkerslank.dk

kalorietabel.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt 448, uge 26, 2017



Sene måltider kan give vægtstigning og hæmme fedtstofskiftetpopkorn

Et eksperiment viser, at forsinket spisning i forhold til dagtimerne kan øge insulin, fastende glukose, kolesterol og triglyceridniveauer Sammenlignet med at spise tidligere på dagen kan langvarig forsinket spisning øge vægt-, insulin- og kolesterolniveauet og have en negativ virkning på fedtstofskiftet og hormonelle markører impliceret i hjertesygdomme, diabetes og andre sundhedsmæssige problemer, ifølge resultater fra forskere ved Perelman School of Medicin ved University of Pennsylvania.

I undersøgelsen gennemførte ni raske normalvægtige voksne to forskellige typer af spisemønstre:

1) Deltagerne spiste i dagtimerne mellem 8:00 og 19:00. (tre måltider og to mellemmåltider) i otte uger

2) Deltagerne spiste fra klokken 12:00 til 23:00 (tre måltider og to mellemmåltider) i otte uger.

Forskerne fandt, at når deltagerne spiste sent, steg vægten, og der var tegn på øget insulin-, glukose-, kolesterol- og triglyceridniveauer.

"Mens livsstilsændring aldrig er let, tyder disse resultater på, at spisning tidligere på dagen kan være besværet værd for at forhindre disse skadelige kroniske helbredseffekter," sagde Kelly Allison, ph.d., lektor i psykologi i psykiatrien og direktør for Center for Weight and Eating Disorders, og seniorforfatter på undersøgelsen. "Vi har en bred viden om, hvordan overspisning påvirker sundhed og kropsvægt, men nu har vi en bedre forståelse for, hvordan vores krop behandler fødevarer på forskellige tidspunkter af dagen over en lang periode."

Kommentar:

Det er ikke første gang, at undersøgelser har vist, at sene måltider sandsynligvis medvirker til overvægt.

Læs artiklerne:

Sene måltider kan medvirke til overvægt

Sene måltider medvirker til overvægt

Vi ved også, at døgnrytmen har en eller anden indflydelse på appetit og vægt.

Læs evt. artiklerne:

God døgnrytme, lettere vægttab

Døgnrytme og fedme

Vil bedre døgnrytme gøre vægttab lettere?

En god døgnrytme og et spisemønster, hvor du undgår sene måltider, ser altså ud til at være to metoder, der gør vægttab lettere.



Bog om slankeværdi

Helbredende kost

Kunsten at ændre vaner