Sikker Slank

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Se evt. også:

sikkerslank.dk

kalorietabel.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt nr. 38

INDHOLD:
1) Kan man spise ubegrænsede mængder af de gode kulhydrater?
2) Spis mere fuldkorn
3) Europas børn æder sig ihjel

Kære læser

Efter at især Dr. Atkins forsøgte at bilde verden ind, at man bare skal spise en masse proteiner og stort set undgå kulhydrater for at tabe sig, har der været meget fokus på netop kulhydrater.

Denne gang bl.a. lidt mere om de "gode" og de "dårlige" kulhydrater.

Med venlig hilsen
John Buhl


1) Kan man spise ubegrænsede mængder af de gode kulhydrater?

Hej Slankenyt

Du skriver, at en undersøgelse har vist, at det ikke er mængden af kulhydrater, der har betydning for fedme, men arten af de kulhydrater, der indtages.

Jeg vil gerne spørge, om dette gælder uanset, hvor stort kalorieindtaget bliver ved de to typer kulhydratspisning?

Det gør det fmtl. ikke. Er det ikke sådan, at undersøgelsen i virkeligheden går på, hvilke typer kulhydrater, der får een til at spise mere eller mindre og dermed flere eller færre kalorier? Eller er det virkeligt sådan, at man kan spise ubegrænset frugt, grøntsager og rugbrød uden at tage på. Hvis det er tilfældet, synes jeg, at det burde have været nævnt i artiklen, at kalorieindtaget er uden betydning.

Jeg synes, at det er meget vigtigt i diskussionen af affedningsstrategier, at man sondrer mellem hvilke fødevarer, der i sig selv medfører vægttab eller vægtøgning (fmlt. ingen?), og hvilke fødevarer, der påvirker appetitten og derigennem medfører vægtøgning eller vægttab.

Er det ikke rigtigt?

Med venlig hilsen
Anne Marie Frederiksen

Hej Anne Marie

Undersøgelsen viste ikke noget om, hvorfor mennesker der spiste de forkerte (raffinerede) kulhydrater var mere overvægtige, men som du selv er inde på skyldes det formentlig at den slags kulhydrater øger appetitten.

Det er naturligvis -- uanset hvordan vi vender og drejer det -- mængden af kalorier vi indtager vs. mængden vi brænder af, der bestemmer vægten.
http://www.nomedica.dk/Hvorfor_tyk.htm

De eneste fødevarer, du kan spise ubegrænsende mængder af er visse grøntsager.

Alle fødevarer med grøn farve i tabellen her:
http://www.kalorietabel.dk

Med venlig hilsen
John Buhl

NB: Undersøgelsen som der refereres til omtalte vi i sidste nummer. Du kan læse om den her:
http://www.slankenyt.dk/slankenyt37.htm

Problemet er, at mange har vænnet sig til at spise alt for mange raffinerede kulhydrater i en sådan grad at de ikke alene er blevet overvægtige af det men også afhængige af den slags "fødevarer".

At raffinerede kulhydrater kan give afhængighed er uddybet i bogen "Fat for life?"
http://www.nomedica.dk/fat_for_life.htm

Vi har også omtalt problemet i tidligere numre af Slankenyt:
http://www.slankenyt.dk/slankenyt36.htm
http://www.slankenyt.dk/slankenyt19.htm

Også ernæringsrådet taget nu problemet med de raffinerede kulhydrater alvorligt og anbefaler ...


2) Spis mere fuldkorn

Fuldkornprodukterne har været fremhævet for deres sundhedsfremmende evne i forbindelse med hjertekarsygdom, type 2 diabetes og nogle former for kræft. Fuldkornsprodukter er udover naturlige kostfibre også en kilde til en række andre gode stoffer, herunder vitaminer og mineraler. Ikke desto mindre er danskernes forbrug af rugbrød næsten halveret i de sidste 20 år.

Gode kilder til fuldkorn:
* Rugbrød
* Brød bagt af fuldkornsmel
* Havregryn
* Fuldkorns pasta
* Brune ris

(altomkost.dk 3. marts 2005)

De raffinerede kulhydrater - som du helst skal undgå - er fx sukker, slik, søde sager, kager, kiks, hvidt brød, hvide ris, de fleste morgenmadsprodukter og almindelig pasta.


3) Europas børn æder sig ihjel

I nogle af verdens mest velstående lande foregår der et langsomt selvmord med kniv og gaffel.

Myndigheder og forskere er foruroligede.

Europæiske fedmeforskere har i årevis forsøgt at råbe politikerne op, fordi de frygter, at fedmesituationen blandt EU-landenes godt 80 millioner børn og unge er ved at komme ud af kontrol.

(Niels-Peter Granzow Busch; politiken.dk 07-03-2005)

Bog om slankeværdi

Helbredende kost

Kunsten at ændre vaner