Slankenyt nr. 19
17. februar 2004 1) Afhængig af mad?
2) Grapefrugt gør det lettere at komme ned i vægt
3) Kalcium slanker
4) MAIL: Spørgsmål om asiatisk mad
Kære Læser
En halv grapefrugt til hvert måltid - f.eks. som
dessert - er både sundt og hjælper dig ned i vægt.
Det viser en ny undersøgelse. Mere om det i
denne uge.
Med venlig hilsen
John Buhl
1) Afhængig af mad?
--------------------------
Overvægtige mennesker har en trang til mad som
narkomaner har til stoffer, viser undersøgelse fra
det officielle amerikanske organ for
misbrugsbekæmpelse, The National Institute on
Drug Abuse, NIDA.
Der er samtidig sammenhæng mellem overvægt
og depression, viser en anden undersøgelse fra
lægevidenskabeligt fakultet Harvard Medical
School. Denne undersøgelse påviser, at der er en
sammenhæng mellem fedme og depression, da
mange deprimerede børn i USA spiser mere
junkfood end andre børn.
(Politiken.dk, Ole Terney, 8 februar 2004)
Kommentar:
Overvægtige - især svært overvægtige - skal ikke
"bare" ændre deres vaner.
De skal på afvænning!!
Der er mange forskellige stoffer i drikke- og
fødevarer, vi kan blive afhængige af, og som kan
gøre vægttab besværlig - ja næsten umulig.
Selv så almindelige ting som sukker og hvidt brød
kan skabe afhængighed.
Mere om at ændre vaner
her Mere om
depressioner her
2) Grapefrugt gør det lettere at komme ned i vægt
--------------------------------------------------------
Forskere udførte et 3-måneders studie af 100 fede
voksne, som var inddelt i tre grupper, for at se om
grapefrugt havde en virkning på vægttab.
Den første gruppe spiste en halv grapefrugt ved
hvert måltid tre gange om dagen og tabte i
gennemsnit 1,6 kilo.
Den anden gruppe, som spiste en lignende kost,
men uden grapefrugt, tabte kun 230 g i
gennemsnit, og den 3. gruppe drak grapefrugt
juice og tabte 1,5 kg i gennemsnit.
Nogle af de deltagere, som spiste grapefrugt,
tabte helt op til 4,5 kg.
Det viste sig også, at grapefrugtgruppen havde
reduceret niveau af insulin og glukose, hvilket
måske er forbundet med vægttab.
Forskerne mener, at enzymerne, som findes i
grapefrugt, påvirker den måde kroppen behandler
sukker og gør det mindre tilbøjelig til at blive
deponeret som fedt.
Forskerne bag undersøgelsen mener, at grapefrugt
måske kan være med til at beskytte overvægtige
mod diabetes.
(Telegraph.co.uk January 29, 2004)
3) Kalcium slanker
----------------------
Undersøgelser tyder på, at især folk, der har et
lavt indtag af kalcium, kan få gavn af at indtage
flere mejeriprodukter. Hvis man f.eks. øger sit
kalcium-indtag med 50 % gennem fedtfattige
mejeriprodukter, kan man tabe et par kilo om
året.
Forskerne ved endnu ikke præcist hvorfor, kalcium
får folk til at tabe sig, men det er muligvis fordi,
kalcium påvirker fedtcellernes stofskifte og
medfører en bedre fedtforbrænding. En anden
årsag kan være, at kalken binder fedtet i tarmen
og dermed forlader kroppen.
Det er vigtigt at indtage mejeriprodukter med et
lavt fedtindhold, hvis man vil opnå effekten. Der
er nemlig den samme mængde kalcium i f.eks.
skummetmælk og sødmælk.
(Jyllands-Posten 30 januar 2004; Børsen 2.
februar 2004)
Kommentar:
Det er ikke første gang, at en undersøgelse har
vist, at nok kalcium kan medvirke til et mindre
vægttab. Men det har efterfølgende vist sig, at
det nok alligevel ikke forholder sig sådan.
Læs f.eks. mere om kalk og
knogler
4) MAIL: Spørgsmål om asiatisk mad
-------------------------------------------
Hej John
Jeg har et par spørgsmål om asiatisk mad. I vores
familie spiser vi wok-retter og supper, hvori der
indgår meget chili, hvidløg, ingefær og szeszuan-
peber mm. - er det usundt med så mange
krydderier? Hvordan med soyasauce og tofu?
På forhånd tak
Silke
Hej Silke
Det kan let blive for meget med krydderier
(stærke krydderier svækker dine smagsløg), men
krydderier gør jo også maden mere spændende.
En fordel ved visse krydderier - bl.a. chili og
ingefær - er, at de øger stofskiftet.
Tofu er en glimrende proteinkilde. Soyasauce er i
orden.
Asiatisk mad er generelt set god slankemad (hvis
der ikke anvendes for meget olie/sukker).
Med venlig hilsen
John Buhl
--------------------------------------------------------
Indholdet i dette nyhedsbrev er udelukkende til
informationsbrug.
Læs evt. mere her
|