Sikker Slank bogpakke

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Se evt. også:

sikkerslank.dk

kalorietabel.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt nr. 72. Uge 38, 2006

  1. Mail: Kan ”lykkepiller” give overvægt?
  2. Mail: Bønner
  3. Fedme kan gå ud over synet
  4. Fuldkornsprodukter giver sundere vægttab

Kære læser

Du er meget velkommen til at indsende spørgsmål eller kommentarer til nyhedsbrevet.

Med venlig hilsen
John Buhl


1) Mail: Kan ”lykkepiller” give overvægt?

Hej John

Jeg har et spørgsmål som jeg umiddelbart ikke kan se er beskrevet andre steder.

Problemet er, at jeg for ca. 1 3/4 år siden begyndte at tage lykkepiller. Og dermed røg der 10 kg ekstra på vægten.

Jeg har ikke taget pillerne i ca. 4 mdr. nu. Jeg lever på færre kalorier end jeg nogensinde før har gjort. Jeg dyrker mere motion end nogensinde før. Men vægten forbliver den samme. Og det er ikke fordi fedtet er blevet til muskler.

Jeg kan tabe mig hvis jeg lever på sultegrænsen - men det er der jo ingen ide i. Og desuden kommer det hele på igen, efter en weekend på normal kost.

Før jeg begyndte med pillerne var jeg ikke overvægtig. Altså har det stået på i 1,5 år med 10 kg.

Hvad er der dog gået galt? Og er der noget jeg kan gøre?

Venlig hilsen
Lene

Hej Lene

Jeg har modtaget en del mails om netop det problem, så du er ikke den eneste, der har oplevet vægtstigning efter "lykkepiller".

Lykkepiller "piller" ved hjernens kemi. Om det så betyder, at de også ændrer på appetit eller stofskifte, ved jeg ikke. Men hvis din naturlige grænse for, hvornår du er mæt, din naturlige appetitregulering, bliver rykket blot en anelse, kan det være nok til at du over tid tager en del på.

Når først man har taget fx 10 kg på, forsvinder de ikke så let igen, selv om du ikke længere tager lykkepiller. Du havde givetvis tidligere meget lettere ved at forbrænde overskud af kalorier, hvorimod de nu sætter sig.

Du skal nu skabe et kalorieunderskud i en periode, så vil du tabe dig.

Det handler mest om at vælge det rette slankeprogram, og spise en hel masse af den slags mad, som du kan spise løs af uden at tage på. Især grøntsager, men også bælgfrugter, visse frugter, moderate mængder fuldkornsprodukter, så bliver du mæt og taber dig.
http://www.nomedica.dk/hvordan_slank.htm

Med venlig hilsen
John Buhl


2) Mail: Bønner

Hej John

Nu lykkedes det mig at finde forskellige typer linser, bønner osv. ... Men en ting som jeg nu tænker lidt over er kalorieindholdet ... for i alle disse ting er der en 270-300 kcal pr 100g og det er jo ikke helt kaloriefattigt - også selvom de så måske indeholder en masse gode ting. Det er stadigvæk begrænset hvad man kan tillade sig at indtage i gram af dette, hvis man vil holde kalorieindtagelsen på et rimeligt plan ... jo ikke et decideret spørgsmål til dig - men håber da på en eller anden reaktion / kommentar fra dig?

Set lidt i relation til grøntsager hvor man jo kan tillade sig at spise forholdsvis store mængder uden at få et tilsvarende højt kalorieindtag.

Mvh
Annette

Hej Annette

Kalorieindholdet nævnt på posen er kalorieindholdet i tørret form.

100 gram tørrede bønner bliver til en del, efter de har stået i blød og er tilberedt.

Bønner er næringsrige (de indeholder mange proteiner, kostfibre, vitaminer, mineraler mv.). De er forholdsvis kaloriefattige i forhold til hvor mange næringsstoffer de indeholder, og hvor meget de mætter.

Læs evt. mere om det her:
http://www.nomedica.dk/baelgfrugter.htm

Set i relation til grøntsager indeholder de flere kalorier. Kombinationen af grøntsager og bælgfrugter er ideel som slankemad!

Med venlig hilsen
John Buhl


3) Fedme kan gå ud over synet

Tal fra det britiske Royal National Institute of the Blind (RNIB) viser, at fedme (et BMI på mere end 30) væsentlig øger risikoen for blindhed og øjensygdomme som grå stær, grøn stær og aldersrelaterede nethindesygdomme.

Kommentar:

Overvægtige og fede kan givetvis mindske risikoen for problemer med syner, også selv om de ikke taber sig, ved at spise godt med frugt og grønt. Tidligere undersøgelser tyder i hvert fald på at store mængder bær, frugt og grønt i kosten hjælper med at bevare et godt syn.


4) Fuldkornsprodukter giver sundere vægttab

En undersøgelse af 180 overvægtige har vist, at fuldkornsprodukter hjalp dem med at tabe sig samtidig med, at de fik flere kostfibre, magnesium og B6-vitaminer.

Forskerne mener, at fiberrige fuldkornsprodukter kan hjælpe overvægtige med at skære ned på indtagelsen af kalorier, samtidig med at de bevarer eller forbedrer kvaliteten af deres kost.

Kilde: Kathleen J. Melanson, James M. Rippe m.fl.
Consumption of Whole-Grain Cereals during Weight Loss: Effects on Dietary Quality, Dietary Fiber, Magnesium, Vitamin B-6, and Obesity
Journal of the American Dietetic Association - September 2006 (Vol. 106, Issue 9, Pages 1380-1388, DOI: 10.1016/j.jada.2006.06.003)

Kommentar:

Det handler netop om at spise næringsrigt uden at få for mange kalorier.
http://www.nomedica.dk/sund_slankekost.htm
Derfor er fuldkornsprodukter gode. Selv om kornprodukter ikke er den bedste slankemad, bør du i hvert fald skifte alle de raffinerede kornprodukter (almindelige morgenmadsprodukter, hvidt brød o.l.) ud med fuldkornsprodukter (fuldkornsbrød, havregryn/havregrød, brune ris, fuldkornspasta mv.).

Bog om slankeværdi

Helbredende kost

Kunsten at ændre vaner