Godt i gang med sikker slank, gratis e-bog

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Se evt. også:

sikkerslank.dk

kalorietabel.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt 494, uge 39, 2019


Blåt lys sent om aftenen eller om natten øger måske indtagelsen af søde sager

Blåt lys om natten


En undersøgelse viser, at blot en times udsættelse for blåt lys om natten — den slags lys, der produceres af skærmene på vores mange enheder — får blodsukkeret til at stige og øger sukkerindtagelsen hos hanrotter.

Tidligere forskning har vist en stærk sammenhæng mellem fedme og niveauerne af kunstigt lys om natten.

Meget af det kunstige lys, vi nu udsættes for, kommer fra LED-lys og LED-skærme, som udsender store mængder blåt lys. Retinale celler i øjet er følsomme for dette blå lys og påvirker direkte områder i hjernen, der regulerer appetitten

I undersøgelsen udsatte forskerne rotter for blåt lys om natten, og målte deres fødeindtagelse og glukosetolerance den følgende dag.

For at undersøge, hvad der sker med appetitkontrol og madvalg, efter eksponering for blåt lys om natten, fik rotterne mulighed for at vælge mellem et næringsmæssigt afbalanceret foder (standard gnaverfoder), vand, svinefedt og sukkervand. Efter udsættelse for blåt lys, drak rotterne mere sukker end de rotter, der ikke blev eksponeret for blåt lys.

Kilde: Society for the Study of Ingestive Behavior. "Blue light at night increases the consumption of sweets in rats." ScienceDaily. ScienceDaily, 9 July 2019.

En anden undersøgelse fra 2017 viste, at det blå lys, der udsendes af de skærme, vi bruger, ødelægger varigheden og kvaliteten af vores søvn.

Når du undgår blåt lys for sent om aftenen — fra fx computer, smartphone eller tv — giver det bedre døgnrytme, bedre søvn og ifølge ovennævnte undersøgelse fra 2019 måske også sundere blodsukker og mindre trang til søde sager.

Bog om slankeværdi

Helbredende kost

Kunsten at ændre vaner