Sikker Slank

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Se evt. også:

sikkerslank.dk

kalorietabel.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt nr. 98. Uge 1, 2008

Rejs dig og tab dig

Nu har amerikanske forskere fundet bevis på, at en af hovedårsagerne til overvægt er, at ...

Vi sidder for meget ned.

Det enzym i kroppen der sørger for, at vi kan forbrænde fedt, virker nemlig ikke, når vi sidder for meget ned.

Forskerne var meget overraskede over, hvor stor virkningen var både hos forsøgsdyr og mennesker. Faktisk viste forsøget, at kroppens evne til at forbrænde fedt næsten lukker helt ned, når vi sidder for meget ned.

Forskerholdet, ledet af Marc Hamilton, associerende professor i biomedicinsk videnskab på the University of Missouri-Columbia, brugte et antal forsøgsdyr og et dusin frivillige mennesker i sit forsøg, som bl.a. blev sprøjtet med en lille smule fedt med et radioaktivt sporstof, der viste forskerne, hvad der skete med fedtet i kroppen.

Formålet var at lære mere om den fysiologiske effekt af at sidde ned.

Forskerne kiggede bl.a. nøje på det fedtspaltende enzym lipase, og opdagede, at enzymet kun havde 10 % af sin normale virkning, efter dyrene forblev siddende i flere timer. Det samme skete, da de undersøgte mennesker.

Når vi sidder ned i timevis, som mange af os gør i vore dage, hæmmer det altså i stor udstrækning kroppens evne til at forbrænde fedt.

Marc Hamilton mener, at vi skal være meget mere opmærksomme på, hvad vi gør, når vi ikke motionerer -- at vi i langt højere grad bør stå op eller evt. nusse omkring, frem for at sidde for meget ned, hvis vi ønsker at forhindre overvægt.

Svært overvægtige, og mennesker med diabetes sidder i gennemsnit ca. to timer mere ned om dagen end slanke mennesker.

Kilde: The role of free-living daily walking in human weight-gain and obesity
Diabetes Publish Ahead of Print published online ahead of print November 14, 2007
DOI: 10.2337/db07-0815

Læs evt. også mere om undersøgelsen her:
ABCnews 28-11-2007

Kommentar:

Som beskrevet i Sikker Slank programmet kan mange små overkommelige ændringer i dagligdagen, på længere sigt være netop det, der klarer vægtproblemer.

Det er en god nyhed, at en så forholdsvis simpel ændring som at sidde mindre ned, kan forbedre fedtforbrændingen.


Mail: Er fisk sundt?

Hej John.

Jeg er glad for slankeklubben. Nu har jeg læst lidt rundt omkring, og er gået i gang med at læse ”Lær det selv”.

Jeg er glad for, at der også er plads til vegetarer, det er der nemlig ikke ret mange steder, når det gælder slankekure.

Jeg er ikke god til at spise kød, jeg har gjort et forsøg, når jeg ind i mellem får at vide, det er sundt, men det ligger ikke rigtig til mig.

Til gengæld er jeg helt vild med bønner. Jeg spiser fisk ind i mellem, men ikke nok, men jeg er måske også i tvivl om, hvor sundt det egentlig er med de fisk.

Men jeg har det store problem, at jeg ikke kan tåle mælk, og jeg skal også passe en del på med brød.

Hvad med at lave veganske ændringsforslag til nogle af de vegetaropskrifter, hvor der indgår mælkeprodukter for mig er surmælksprodukter heller ikke gode. Eller måske kunne man lave nogle generelle råd til, hvad kan man f.eks. erstatte kvark med osv.

Hvad kan man spise til suppen i stedet for brød? Min mor er så frygtelig bange for, at jeg ikke får proteiner nok, kan jeg gøre noget for at sikre mig, at jeg får nok. Jeg har læst, at det ikke burde være noget problem, men jeg er lidt i tvivl ...

Mange hilsner
Annie.

Hej Annie

Ja, det er tvivlsomt om det er sundt at spise fisk!

Fisk indeholder en del vigtige næringsstoffer -- især omega-3 fedtsyrer -- men får du dem på anden vis, er det givetvis sundere for dig at holde dig til din vegetarkost.

Du har helt ret i, at det ville være en god ide, at indføre veganske ændringsforslag til de vegetaropskrifter, der indeholder mælkeprodukter -- og/eller nogle generelle råd om, hvordan man kan erstatte mælk mv. med veganske alternativer.

Prøv også at deltage i debatten i klubben. Der kan du lige nu stille spørgsmål til Marie Felding om vegetarkost – noget hun ved en hel masse om!

Protein er ikke et problem, hvis du spiser en bare nogenlunde sund vegetarkost. Der er jo fx masser af protein i bønner (men der er også protein i grøntsager, fuldkorn og nødder).

Med venlig hilsen
John Buhl

Bog om slankeværdi

Helbredende kost

Kunsten at ændre vaner