Sikker Slank

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Se evt. også:

sikkerslank.dk

kalorietabel.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt nr. 87. Uge 24, 2007

  1. Kødspisere mere tilbøjelige til at være fede
  2. Fedmeopererede får lettere psykiske problemer
  3. Mail: Spørgsmål om vægttab
  4. Mail: Protein og proteinpulver

1) Kødspisere mere tilbøjelige til at være fede

Kvinder som spiser meget kød er tilbøjelige til at veje mere, end kvinder der ikke gør. Jo mere kød kvinderne spiste, desto højere var deres fedtprocent. Det viser en ny undersøgelse.

I studiet blev mere end 280 kvinder delt op i tre grupper efter hvor meget kød de spiste.

Undersøgelsen viste:

Forskerne pointerer, at vegetarer og semi-vegetarer (mennesker der spiser vegetarisk det meste af tiden) konsekvent har vist sig at være slankere end kødspisere. Det skyldes måske, at kød øger insulinniveauet, der fører til en hormonrespons, som får kroppen til at vokse, siger forskerne

(Kilde: The American College of Sports Medicine. May 30, 2007)


2) Fedmeopererede får lettere psykiske problemer

Mennesker, der har gennemgået en fedmeoperation, har større risiko for at få psykiske lidelser, end resten af befolkningen.

21 % af den amerikanske befolkning har i løbet af et liv haft en psykisk forstyrrelse i form af en bipolar lidelse eller en depression. Amerikanere, som har fået en fedmeoperation, har derimod hele 46 % risiko for at få en psykisk forstyrrelse i form af en bipolar lidelse eller en depression i løbet af deres liv. Angst og misbrug er også mere udbredt blandt opererede.

(Kilde: American Journal of Psychiatry 2007; 164: 328-334)

Kommentar:

Mange svært overvægtige gennemgår fedmeoperationer, fordi de er sikre på, at de derefter bliver gladere og lykkeligere. Paradoksalt nok ser det altså ud til, at de opnår præcist det modsatte.


3) Mail: Spørgsmål om vægttab

Kære John Buhl,

Jeg er en mand på 32 år, der er 1,78 m høj og vejer ca. 96 kg. Dvs. jeg er overvægtig og det ønsker jeg at gøre noget ved, da jeg er top-motiveret og virkelig vil det. Spørgsmålet er hvordan?

Tilfældigt fandt jeg din hjemmeside og blev meget inspireret, da metoden virker fornuftig og ikke fanatisk. Jeg har så i den sidste uges tid levet efter de råd du giver, jeg har endda lånt din kogebog på biblioteket, som er fyldt med velsmagende retter!

En dag ser nogenlunde sådan ud:

Morgenmad: en skål havregryn med rosiner, banan & minimælk.

Mellemmåltid: et stykke frugt.

Frokost: to klap-sammen rugbrød med fisk & kylling/skinke og så grøntsager, enten gulerødder, kål eller råkost. Frugt.

Middag: en af dine retter.

Jeg spiser ingen fedtstoffer, æg, slik eller nogen form for sukker overhovedet. Jeg drikker ingen alkohol eller sodavand.

Jeg drikker 2 - 2,5 l vand om dagen og føler mig ikke særligt sulten hen af dagen. Men det kommer måske! Jeg cykler i snit i hverdagene 20 km, jeg har gået til boksetræning i et halvt år, men har de sidste par uger intensiveret det til 3 x 1,5 time om ugen.

Summa summarum, således har jeg nogenlunde indrettet min hverdag. Jeg håber det ser fornuftigt ud.

Grunden til at jeg henvender mig til dig, er forvirring. For der findes et hav af måder at tabe sig på; mange ser så urealistiske ud at det slet ikke er under overvejelse. Men jeg har dog hørt om en kur hvor man drikker juice og spiser frugt til morgenmad og hvor man helt undgår kulhydrater i form af brød, pasta, ris & kartofler til daglig. Det skulle give det hurtigste og mest effektive vægttab. Jeg har hørt mange slå på tromme for denne metode, men finder den selv utiltalende. Dog er jeg som sagt i tvivl.

Hvad mener du om denne metode, hvad er argumentet for at det ikke skulle fungere, hvad er din erfaring?

Jeg er som sagt temmelig forvirret og håber du kunne give mig et svar, der kunne en gang for alle sætte tingene på plads.

Tak for en god hjemmeside og det gode arbejde!

Med venlig hilsen
Y.S.

Kære Y.S.

Det du gør nu er glimrende.

Det er ikke en god kur, at undgå kulhydrater.

Det bedste er at vælge en stor variation af sunde fødevarer med hovedvægt på grøntsager.

Det er også vigtigt at vælge de sunde varianter af kulhydrater (bønner, fuldkornsprodukter, rodfrugter, frugt).

Det er flere artikler om kulhydrater i arkivet her.

Det du gør, ser rigtig godt ud. Blev ved med det!

De kure, hvor man skal undgå kulhydrater indeholder alt for meget protein (evt. også for meget fedt). Det er usundt.

Mere om proteinkure her.

Med venlig hilsen
John Buhl


4) Mail: Protein og proteinpulver

Efter slankenyt nr. 86, hvor jeg skrev at Herbalife ikke er en god løsning, modtog jeg følgende mail:

Hej John

... Artiklen i Slankenyt nr. 86 ... viser blot, at du tilsidesætter ledende, uafhængig forskning i human ernæring, at du ikke har indblik i, hvordan vi vejleder vores kunder i sund og afbalanceret kost med lidt mere protein og masser af de sunde kulhydrater og de sunde fedtstoffer. Derudover er motion en vigtig del af vores vejledning - så jeg må melde pas til at Herbalife er den dårlig løsning.

Men jeg kan da glæde mig over, at du anbefaler sojaprotein, som jo netop er proteinkilden i ShapeWorks.

Med venlig hilsen
E. H.
Herbalife Distributør

Hej E.H.

Jeg tilsidesætter de fleste anbefalinger af produkter - fx fra Herbalife – men naturligvis ikke seriøs forskning i human ernæring.

Næsten alle firmaer der sælger slankeprodukter vejleder samtidig i, hvad de mener, er en sund og afbalanceret kost. Det gør ikke deres produkter bedre.

Jeg anbefaler ikke, at man spiser koncentreret sojaprotein, blot at HVIS man tager et proteinpulver er det bedst at det er uden animalsk protein (og fx indeholder sojaprotein) og uden urter, kunstige sødestoffer mv.

Med venlig hilsen
John Buhl

Bog om slankeværdi

Helbredende kost

Kunsten at ændre vaner