Slankenyt

Forside l Arkiv over nyhedsbreve

 

 
 
 

   
     
  Tilmelding til Slankenyt

Artikler om sundhed,  overvægt og slankekure

En online kalorietabel

Sikker Slank

Helseonline - en online helsebutik

 

 

 

Slankenyt nr. 57

INDHOLD:
1) Begynd med en kaloriefattig råkostsalat
2) Kostrådene holder vægten
3) Skolelægejournaler afslører fedmeepidemi

Kære læser

Du er meget velkommen til at indsende spørgsmål eller
kommentarer til nyhedsbrevet.

Arkiv over tidligere slankenyt her:
http://www.slankenyt.dk/Arkiv_slankenyt.htm

Med venlig hilsen
John Buhl

1) Begynd med en kaloriefattig råkostsalat
----------------------------------------
 
Du kan sandsynligvis reducere mængden af den mad, du
spiser i resten af måltidet, hvis du spiser
kaloriefattig mad - som frugt, råkostsalat og/eller
grøntsagssuppe - i starten af måltidet.

Forskere fandt ud af, at mennesker der fik serveret hvad
der svarer til tre kopper salat - eller ca. 100 kalorier
- i gennemsnit spiste 12 % færre kalorier, sammenlignet
med de mennesker som ikke spiste en salat i starten af
deres måltider.

Det er kun en kaloriefattig forret, der har denne
virkning. Når deltagerne i forsøget fx. spiste en
råkostsalat med kalorierig dressing og ost, indtog de 17
% flere kalorie i hele måltidet, end når de slet ikke
spiste salat.

Kvinder som spiste 1 - 1½ kop salat (50 kalorier) spiste
7 % mindre til måltidet, sammenlignet med, når de ikke
spiste en salat. 3 kopper salat (100 kalorier) mindskede
kalorieindtaget med 12 %

En råkostsalat kræver, at du skal tygge meget og du
tilfører derved tid til måltidet, hvilket forstærker
ideen om, at du har spist nok.

Eksperimentet viste også at portionsstørrelse betød
noget. Når deltagerne blev tilbudt 100 kalorier i form
af salat i to forskellige portionsstørrelser - 1½ kop og
3 kopper - spiste de mindre af hovedretten efter den
største portion, hvilket viser, at jo mere maden fylder,
desto mere mæt bliver du.
(Journal of the American Dietetic Association, October
2004)

Ovenstående bekræfter et af de tip, som du måske
allerede har læst i bogen "Sikker Slank", nemlig at det
er en enkel og effektiv vane at starte alle
hovedmåltider med en kalorielet salat.
http://www.sikkerslank.dk


2) Kostrådene holder vægten
----------------------------

Spar på fedtet og spis masser af frugt, grønt og groft
brød, så undgår du at tage på i vægt, viser en ny stor
amerikansk undersøgelse. Rådene er helt i
overensstemmelse med de danske kostråd.
http://www.altomkost.dk/Presse/Presse/Nyheder/kostraadene_holder_vaegten.htm


3) Skolelægejournaler afslører fedmeepidemi
-----------------------------------------

Tusindvis af gamle skolelægejournaler skal give svar på
den markante stigning i antallet af danske overvægtige
børn og unge.
Siden 1947 er overvægt blandt 6-8-årige piger 8 doblet
og fedme 20 doblet. Drengene er blevet endnu tungere.
Overvægten blandt 6-8-årige drenge er 11 doblet og fedme
er 115 doblet.
http://www.hjerteforeningen.dk/sw43617.asp

-------------------
Indholdet i dette nyhedsbrev er udelukkende til informationsbrug.
Læs evt. mere her

Copyright John Buhl. Sidst revideret 19. februar 2006


Forside l Arkiv over nyhedsbreve l Copyright John Buhl.