Sikker Slank

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Se evt. også:

sikkerslank.dk

kalorietabel.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt 391, uge 13, 2016

Hjernescanninger viser, at svært overvægtige reagerer anderledes på madkvinde spiser

Mange undersøgelser har vist, at svært overvægtige reagerer anderledes på mad -- både på synet af, tanken om og selve det at spise -- end normalvægtige.

En undersøgelse bekræfter, at der kan være stor forskel på, hvordan hjernen hos normalvægtige og svært overvægtige reagerer på mad.

15 kvinder med svær overvægt og 15 slanke kvinder, deltog i undersøgelsen, hvor der blandt andet blev anvendt hjernescanninger.

Efter et måltid faldt aktiviteten i den del af hjernen, der har at gøre med nydelse (hjernens belønningscenter) hos de normalvægtige, men ikke hos svært overvægtige.

Selv efter, at de overvægtige havde spist sig mætte, blev de ved med at opfatte mad som tiltrækkende, og belønningscenteret i deres hjerner fortsatte med at blive aktiveret, når de så på billeder af mad, som om de stadig var sultne.

Kilde: Nancy Puzziferri m.fl. Brain imaging demonstrates a reduced neural impact of eating in obesity. Obesity. Article first published online: 19 FEB 2016. DOI: 10.1002/oby.21424

Kommentar:

Svært overvægtiges problem er netop, at de ofte har trang til at fortsætte med at spise, efter de har fået nok.

Deres lyst til at nyde mad forsvinder ikke, selv om de egentlig er mætte. Hjernens belønningscenter har ikke fået nok -- er ikke blevet tilstrækkelig tilfredsstillet -- før personen har overspist og indtaget alt for mange kalorier.

Lider du af fedme, er der nok desværre ingen lette løsninger.

En løsning kan inkludere:

  1. at blive afvænnet. Mange svært overvægtige er eller føler sig direkte afhængig af bestemte fødevarer eller typer af fødevarer i en grad, så de nærmest finder det umuligt at undvære dem.
  2. at lære at holde af mad og kostvaner, som ikke er afhængighedsskabende og som vil sikre et vægttab, der kan fastholdes (frugt, grøntsager, fuldkorn og bælgfrugter).
  3. at lære noget om de fødevarer, du frit kan spise løs af uden at tage på, og spise store mængder af disse fødevarer.

Det kan være et vigtigt skridt på vejen at gennemføre
forløbet Vaner der slanker

Bog om slankeværdi

Helbredende kost

Kunsten at ændre vaner