Sikker Slank

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Se evt. også:

sikkerslank.dk

kalorietabel.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt 370, uge 40, 2015

Vand før måltider giver (måske) vægttabKvinder drikker vand

Forskere fra University of Birmingham har foretaget en undersøgelse, der viser, at en halv liter vand en halv time før hovedmåltider kan hjælpe overvægtige voksne med at tabe sig.

84 svært overvægtige voksne blev fulgt i en periode på 12 uger.

Alle deltagerne blev rådgivet om at forbedre deres kost og øge mængden af fysisk aktivitet. 41 af deltagerne blev bedt om at drikke vand, og 43 blev bedt om blot at forestille sig, at maven var fuld, før de spiste.

De deltagere, som drak vand før hovedmåltider, tabte i gennemsnit 1,3 kg mere end deltagerne i kontrolgruppen.

Deltagerne, der drak en halv liter vand før alle tre daglige hovedmåltider, tabte 4,3 kg i løbet af de 12 uger, mens dem, der kun drak vand før et af måltiderne eller slet ikke drak vand før måltiderne, i gennemsnit tabte 0,8 kilo i perioden.

Kilde: Helen M. Parretti m.fl. Efficacy of water preloading before main meals as a strategy for weight loss in primary care patients with obesity: RCT. Obesity. Volume 23, Issue 9, pages 1785–1791, September 2015.

Kommentar:

Selv om visse medier nærmest gik over gevind med nyheden om undersøgelsen -- og gav den opfattelse at vand før måltider kunne være løsningen på den igangværende fedme-epidemi (suk!) -- er der god grund til at slå kold vand i blodet.

Det er et lille forsøg med få deltagere over kort tid. Vægttab med den slags "smarte tricks" virker ikke nær så godt på længere sigt.

I første udgave af Sikker Slank fra 1998 anbefalede jeg vand før måltider, fordi det var en let måde for de fleste at tabe nogle kilo. Men der er flere ting at være opmærksom på her, og jeg gik væk fra den anbefaling (til de fleste overvægtige, men der er undtagelser), fordi vanen på længere sigt kan give problemer.

Den grundlæggende ide er jo at spise, når du er sulten, og drikke, når du er tørstig. At drikke vand (når du ikke er tørstig) for at dæmpe sult kan på en måde medvirke til de allerede usunde kostvaner, som mange overvægtige har tilegnet sig pga. de slankekure, de har været på. Overvægtige risikerer et endnu mere unaturligt forhold til det at spise og drikke.

Store mængder vand -- ud over, hvad kroppen har brug for (tørst) -- kan have negative virkninger. Hvis du drikker ½ liter vand før alle hovedmåltider i tillæg til, hvad du ellers drikker i løbet af dagen, bliver det hurtigt til alt for meget væske. Det kan gå ud over helbredet.

Enkle råd om vand:

Bog om slankeværdi

Helbredende kost

Kunsten at ændre vaner