Sikker Slank

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Se evt. også:

sikkerslank.dk

kalorietabel.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt 322, uge 39, 2014

Meditation kan afhjælpe tvangsmæssig spimediteresning

Ny forskning offentliggjort i tidsskriftet Eating Behaviors tyder på, at lidt daglig meditation kan hjælpe med at komme "binge spisning" (tvangsmæssig spisning) til livs.

Forskere fik 70 overvægtige mænd og kvinder til at meditere i blot otte minutter om dagen i gennemsnit i otte uger.

Deltagerne lærte, hvordan de skulle meditere, og blev derefter instrueret i at bruge meditation, når de følte stress, sorg og kedsomhed.

Meditationerne involverede en ikke-dømmende selvevaluering, hvor undersøgelsens deltagere bestemte deres følelser, og bevidst etablerede en sund reaktion på, hvad der foregik på det tidspunkt — så de på den måde kunne undgå usunde automatiske reaktioner. Det fik mange af deltagerne til at lade være med at binge spise, men i stedet træffe sundere valg.

Det resulterede dog kun i vægttab blandt få af deltagerne.

Kilde: Shawn N. Katterman, Brighid M. Kleinman, Megan M. Hood, Lisa M. Nackers, Joyce A. Corsica. Mindfulness meditation as an intervention for binge eating, emotional eating, and weight loss: A systematic review. Eating Behaviors, Volume 15, Issue 2, April 2014, Pages 197-204

Kommentar:

Læs mere om meditation i artiklen: Meditation — hvor svært kan det være?

Din krop reagerer på stress ved at øge din trang til fødevarer med et højt indhold af sukker og/eller fedt. I nogle tilfælde vil stressede personer også opleve en stærk trang til salt eller salte snacks som chips, popkorn o.l.

Meditation kan hjælpe dig med at lære, hvordan dine tanker og følelser påvirker din trang til sukker, fedt og/eller salt.

Du kan blive mere bevidst om dine stærke og svage sider, og efterhånden lære at reagere mere hensigtsmæssigt, når du får lyst til eller trang til noget usundt eller får lyst til at spise eller spise noget bestemt, selv om du ikke er sulten.

Efterhånden som du bliver mere bevidst om, hvad der udløser din trang, kan du også blive bedre i stand til at ændre din adfærd.


Mail: Glad efter vægttab

Efter artiklen: Vægttab gør dig ikke nødvendigvis gladere skrev en læser:

Jo vægttab gør folk gladere, især kvinder. Hvis de mennesker her ikke er blevet gladere, så er det nok fordi, at de har været meget fede inden de gik i gang og så har de altså ikke tabt ret meget. Livskvaliteten bliver bare så meget bedre, hvis man ikke slæber rundt på 25 kg fedt. Folk får deres sexliv tilbage, kan købe tøj i stedet for telte, får komplimenter i stedet for at høre folk hviske om deres ulækre deller. Jo livet bliver i den grad bedre, tror ikke den undersøgelse har fokuseret på det rette, de skulle have ventet med at spørge folk til de havde tabt sig næsten færdig eller færdig. Så havde de fået positive svar.

Mange venlige hilsner
Helle Raknes

Kommentar:

Ja, mange bliver rigtig glade for at tabe sig — især hvis de har succes med at tabe 25 kg og får en række sidegevinster.

Det er givetvis rigtigt, at overvægtige, der bliver færdige med at tabe sig, er gladere — men kun, hvis de taber sig på en fornuftig måde, som de også efterfølgende er i stand til at fastholde.

Desværre ser virkeligheden lidt anderledes ud for de fleste overvægtige. De taber sig lidt eller meget på en kur, der ikke er særlig sund eller, hvor de ikke får tacklet deres trang til bestemte fedende fødevarer.

Det er nærmest umuligt at holde fast i en måde at spise på, hvor du hele tiden eller ofte har lyst til at spise noget andet. Og i den situation vil vægttabet (eller rettere afsavnet) gå ud over humøret.

Med venlig hilsen
John Buhl

Bog om slankeværdi

Helbredende kost

Kunsten at ændre vaner