Sikker Slank

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Se evt. også:

sikkerslank.dk

kalorietabel.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt 314, uge 27, 2014

En kombination af motion og diæt hjælper med at bevare et vægttab

Programmer med fokus på både kost og motion kan hjælpe folk, der har tabt sig, med ikke at tage på igen. Det viser en ny analyse af tidligere studier.

Forskerne analyserede data fra 45 undersøgelser, der omfattede i alt 7.788 voksne, der havde tabt mindst fem procent af deres kropsvægt. Undersøgelserne vurderede deltagernes evne til at holde vægten i mindst et år.

42 af undersøgelserne omfattede en indledende fase, beregnet til at give vægttab. Deltagerne i disse undersøgelser tabte i gennemsnit omkring 11 kilo.

I alle undersøgelserne indgik medicin eller livsstilsændringer, såsom kost, fysisk aktivitet og måltidserstatninger, enten alene eller i kombination, for at hjælpe med at vedligeholde et vægttab.

Forskerne fandt, at mennesker, der deltager i programmer, der kombinerede kost og motion, tog 1,5 kilo færre på igen efter et år sammenlignet med de personer, der ikke modtog ekstra hjælp med vægtvedligeholdelse.

Kilde: S. U. Dombrowski m.fl. Long term maintenance of weight loss with non-surgical interventions in obese adults: systematic review and meta-analyses of randomised controlled trials. BMJ 2014; 348 doi: http://dx.doi.org/10.1136/bmj.g2646

Kommentar:

Hvis et vægttab skal holde, er det nødvendigt at tabe sig på en fornuftig måde, hvor du samtidig indfører en sundere livsstil og lærer at holde af sundere kostvaner og/eller motion.


Mail: Ang. drikkevarer på kalorietabel.dk

Først og fremmest, tak for at køre denne side (kalorietabel.dk), det er en absolut fornøjelse altid at kunne se hvad man indtager indeholder af kalorier, når man som i mit tilfælde går og tæller kalorier dagligt.

Jeg har et spørgsmål ang. Drikkevarer på kalorietabel.dk

Vand kategoriseres som slankeværdi "10"

Men kaffe, er kategoriseret som "6" selvom den iflg. andre eksperter ikke alene indeholder 0 kalorier (med mindre man fylder den med mælk og sukker), men også grundet det høje koffeinindhold hæver forbrændingen.

Det samme er lidt med te, den er kategoriseret som 9 på trods af, at den har en hel masse sundhedsregulerende stoffer, det hjælper din krop mere end alm. Postevand.

Er der nogen skjulte parametre jeg ikke kan se? Eller er der en anden forklaring på disse 2 ratings?

... anyways, jeg er ikke den store kaffedrikker men har for nylig forelsket mig i te, og har byttet store dele af mine "zero kcal" drikke ud med henholdsvis kold og varm te.

Men du skal vide at din hjemmeside har hjulpet mig godt på vej ned i vægt, og hver gang jeg overvejer at "synde" fra min diæt er jeg altid inde på kalorietabellen og tjekke hvilke konsekvenser det har, og hvad der er af muligheder for at spise uden at indtage de forkerte ting, og samtidig få de nødvendige kostfibre der holder én mæt.

Jeg er gået fra 168 kg til 84 kg indtil videre, og håber på at være på 75 inden september.
...

// Tim Toftager Larsen

Hej Tim

Imponerende vægttab. Flot klaret!

Glæder mig, at du kan bruge siden :-)

Kaffe (og flere andre ting, du kan drikke og spise) øger stofskiftet. Og det lyder umiddelbart som en god ting. Men på længere sigt er det ikke klogt at tabe sig ved at øge stofskiftet ekstra meget med mad og drikke (eller fx rygning, kosttilskud og slankemedicin).
Et par artikler om det her:

Lavere forbrænding og lavere puls forlænger livet

Gang i stofskiftet med protein?

Lav forbrænding (når blot forbrændingen ikke er lav pga. sygdom) er på mange måder en fordel (selv om det gør vægttab til en ekstra udfordring!).

Små til moderate mængder kaffe kan have visse sundhedsmæssige fordele, hvis kosten ikke på anden måde indeholder nok antioxidanter og andet godt, der findes i kaffebønner, men kaffe indeholder også potentielt skadelige stoffer. 2-4 kopper dagligt er fint. Mere end det er næppe godt.

Koffein i kaffe vil også let kunne forstyrre søvnen (også selv om man ikke nødvendigvis er bevidst om det). Det gælder især kaffe efter kl. ca. 15:00. Og forstyrret/dårlig søvn eller for lidt søvn er en medvirkende faktor ved overvægt.

Te er generelt sundere (mindre koffein, flere gavnlige stoffer). Te indeholder koffein og for meget kan give samme problemer som kaffe.

Det kan altid diskuteres, hvilken slankeværdi kaffe og te bør have, men nu har du (kortfattet) fået de betragtninger, der er baggrunden for de tal.

Med venlig hilsen
John Buhl

Bog om slankeværdi

Helbredende kost

Kunsten at ændre vaner