Sikker Slank

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Se evt. også:

sikkerslank.dk

kalorietabel.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt 303, uge 16, 2014

Optimisme forbundet med sukvinde smilerndere kostvaner

Kvinder i godt humør kan også have lettere ved at indføre sunde vaner, ifølge en ny undersøgelse.

Forskerne fandt, at kvinder, der var mere optimistiske, var bedre i stand til at følge sunde retningslinjer for deres kost — både, når de blev bedt om at gøre det, og når de valgte at foretage ændringer på egen hånd.

Oplysninger om ca. 34.000 forsøgspersoner blev inkluderet i en analyse og forskerne fandt, at den mest optimistiske tredjedel af kvinderne gennemførte de største forbedringer i deres kost.

De mindst optimistiske havde også generelt set fra starten mindre sunde kostvaner end dem, der var mere optimistiske.

Det er ikke sikkert, at det er selve optimismen, der øger chancerne for at få sundere kostvaner. Det kan også være de ting optimister har mere tendens til at gøre (fx mere social kontakt og opbakning, skrive kostdagbog e.l.), som gør forskellen.

Kilde: Melanie D. Hingle m.fl. Optimism and Diet Quality in the Women's Health Initiative. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics - 21 February 2014 (10.1016/j.jand.2013.12.018)

Kommentar:

Hvis du af en eller anden grund føler dig stresset eller i dårligt humør, så vælg andre metoder til at give lindring end usund mad.

Prøv evt. at gå, løbe eller cykle en tur, eller vær optaget af en hobby, snakke med en god ven/veninde osv.

Ideen er at klare sig igennem perioder med dårligt humør, stress e.l. på andre måder end ved at spise for meget usundt eller ved fx at hænge passivt foran fjernsynet.

Som beskrevet i slankenyt nr. 300

kan dit humør let påvirke, hvad du foretrækker at spise.

Mennesker i dårligt humør har generelt lettere ved at vælge det usunde, og mennesker i godt humør vælger oftere det sunde.


Slankettip ...

Motion der batter

Tag en daglig gåtur på en halv eller hel time.

Du vil både forbrænde kalorier, træne muskler, holde gang i fordøjelsessystemet og blodcirkulationen og holde humøret oppe.

Det er bedst at komme op i tempo, så det er en lille smule hårdt, men det vigtigste er, at gøre den daglige gåtur til en god tid, du nyder.


Bog om slankeværdi

Helbredende kost

Kunsten at ændre vaner