Sikker Slank forløb

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Gratis e-bog


Se evt. også:
slankeprogram.dk
proteinkur.dk
slankeprodukter.dk
kalorietabel.dk
slanketip.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter som e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt 298, uge 11, 2014

Nødder, når du vil tabe dig?Nødder

En undersøgelse har vist, at personer, som spiste 43 gram mandler dagligt, følte mindre sult, og de kompenserede for de ekstra kalorier fra nødder ved at spise mindre på andre tidspunkter af dagen.

De indtog altså ikke flere kalorier i alt, selv om de spiste 43 gram af de kalorierige mandler (ca. 250 kcal.).

Og efter en måned, hvor de havde spist mandler hver dag, havde deltagerne ikke tager på i vægt.

Tidligere forskning har allerede vist, at mandler bidrager til en øget mæthedsfornemmelse, både hos mennesker med normal vægt og dem, der er tilbøjelige til at være overvægtige.

Deltagerne blev delt op i grupper og skulle enten indtage mandlerne til eller to timer efter måltider eller slet ikke spise mandler.

Forskerne fandt også, at det var bedre at spise mandler som mellemmåltid, fordi det mindskede den stigende sult, sammenlignet med, når deltagerne spiste nødder som en del af et måltid.(1)

I en anden undersøgelse fandt forskerne, at de deltagere, som spise flest nødder - Såsom mandler, paranødder, pistacienødder og valnødder - var mellem 37 og 46 procent mindre tilbøjelige til at være overvægtige sammenlignet med dem, der spiste færrest nødder.

Dem, der spiste flest nødder, var også mindre tilbøjelige til at have en række risikofaktorer, der er kendt som det metabolisk syndrom, og som er forbundet med øget risiko for hjertesygdomme og diabetes.(2)

(1) S Y Tan and R D Mattes. Interventions and public health nutrition
Appetitive, dietary and health effects of almonds consumed with meals or as snacks: a randomized, controlled trial. European Journal of Clinical Nutrition (2013) 67, 1205–1214; doi:10.1038/ejcn.2013.184; published online 2 October 2013
Hele undersøgelsen kan læses her

(2) Joan Sabaté m.fl. Tree Nuts Are Inversely Associated with Metabolic Syndrome and Obesity: The Adventist Health Study-2
PLUS one. January 08, 2014. DOI: 10.1371/journal.pone.0085133

Kommentar:

Der er delte meninger om, hvorvidt det er smart at spise eller ikke spise nødder, så længe du ønsker at komme ned i vægt.

I små mængder, som snacks imellem måltider til at tage sulten, kan lidt mandler eller nødder være en god idé — men afgjort ikke som hyggespise, hvis du ikke er sulten.

Spis en lille håndfuld dagligt — eller 25-50 gram i gennemsnit — hvis du ønsker at passe på vægten.

Nødder er meget kalorierige, så undgå at overspise.

Brug dem rigtigt, og de kan være med til både at hjælpe dig med at komme ned i vægt og mindske nogle af de sundhedsmæssige konsekvenser af overvægt.

Spis evt. lidt nødder som snacks, når du er småsulten.

Hold dig til ca. en lille håndfuld i alt i købet af en dag og spis dem fx for at tage eller mindske sulten mellem måltider.

De kan også hakkes i små stykker og give smags og variation til råkostsalater og andre retter med mange grøntsager, men det er sandsynligvis bedst at bruge dem dom snacks til at tage sulten mellem måltider, så længe du ønsker at komme ned i vægt.


Slanketip ...

Motion mod lækkersult

Motion kan øge din appetit, men hård træning eller selv kortvarig intens motion (fx at sjippe eller danse vildt rundt i stuen til god musik) kan hæmme din appetit. Prøv det næste gang, du har lyst til noget usundt, selv om du ikke er sulten.


Annoncer fra google, som vi ikke har indflydelse på:
...