Sikker Slank

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Se evt. også:

sikkerslank.dk

kalorietabel.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt 290, uge 03, 2014

Hvorfor er det lettere at tabe 1-2 kg frem for 1½ kilo?

En undersøgelse tyder på, at vi er mere tilbøjelige til at forfølge de mål, vi sætter os, når de både er ambitiøse og fleksible.

I undersøgelsen satte overvægtige enten et fleksibelt lavt-højt mål (fx at tabe 1-2 kg om ugen) eller et præcist mål (fx at tabe 1½ kg om ugen).

Ved afslutningen af programmet skrev flere af deltagerne med lavt-højt mål sig op til at fortsætte slankeprogrammet sammenlignet med de deltagere, der havde sat sig et præcist højt mål.

Med andre ord havde deltagerne med det mere fleksible mål bevaret deres motivation, hvorimod flere fra gruppen med et præcist højt mål faldt fra.

Der var ikke nogen forskel i det faktiske gennemsnitlige vægttab på tværs af de to grupper.

I andre undersøgelser udviste deltagerne lignende adfærd med andre mål såsom at modstå fristende fødevarer, løse gåder, eller spille spil.

Konklusionen er, at deltagere er mere tilbøjelige til at forfølge et mål, når de sætter sig et højt-lavt mål i stedet for et enkelt specifikt mål.

Vi oplever en større følelse af realisering, når et mål er både opnåeligt og udfordrende, og det får os til at ønske at fortsætte med at forfølge eller genoptage vores mål.

Maura L. Scott and Stephen M. Nowlis. "The Effect of Goal Specificity on Consumer Goal Reengagement." Journal of Consumer Research: October 2013. Læs også pressemeddelelsen om undersøgelsen

Kommentar:

De fleste overvægtige vil finde, at et mål om at tabe ½-1 kg om ugen er et realistisk og fint mål.

Svært overvægtige kan fx sætte som mål, at tabe 1-2 kg om ugen i starten, og efter et pænt vægttab satse på at tabe ½-1 kg om ugen.

Eller, hvis du foretrækker at tabe dig med små overkommelige ændringer, kan du sætte et fleksibelt mål som fx at tabe 1-3 kg per måned over det næste års tid.

Du kan fx anvende denne idé ved først at tænke på, hvad du gerne vil opnå, selv om det vil være en stor udfordring.

Er du fx svært overvægtig, og ønsker at tabe en del kilo, kunne det fx være at tabe 6 kg per måned.

Derefter kan du vurdere, hvilket vægttab du trods alt også vil være tilfreds med. Det kunne være 3 kilo per måned.

Derefter sætter du et mål, der hedder 3-6 kg per måned.

På den måde har du både et mål, som både er en udfordring og et overkommeligt mål.

Ønsker du, at det skal gå stærkt med at komme ned i vægt -- men på en fornuftig måde — kan du vælge 1200 PLUS forløbet, som jeg skrev lidt om i sidste slankenyt.

Bog om slankeværdi

Helbredende kost

Kunsten at ændre vaner