Sikker Slank

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Se evt. også:

sikkerslank.dk

kalorietabel.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt 288, uge 52, 2013

Faste sovetider forbundet med mindre kropsfedtsøvnig

Hvis du går i seng og står op på nogenlunde samme tid, vil det måske hjælpe dig med at slippe noget af fedtet.

Det viser en undersøgelse, som også viser, at for lidt nattesøvn (mindre end 6,5 timer) eller for meget nattesøvn (mere end 8,5 timer) er forbundet med øget kropsfedt.

Kvinder, der fik mellem 8 og 8,5 timers søvn hver nat, havde den laveste mængde kropsfedt.

Forskerne overvågede søvn og fysisk aktivitet hos 330 kvinder i alderen 17 til 26 i en uge.

De målte også kvindernes kropsfedt.

Forskerne fandt, at faste sengetider og stå op tider var forbundet med kropsfedt hos undersøgelsens deltagere.

Især var variation på mere end 90 minutter i, hvornår deltagerne gik i seng og stod op, forbundet med mere kropsfedt.

Der blev også observeret en sammenhæng mellem søvnkvalitet — den faktiske sovetid i sengen — og lavere niveauer af kropsfedt.

Kilde: Bruce W. Bailey m.fl. Objectively Measured Sleep Patterns in Young Adult Women and the Relationship to Adiposity. American Journal of Health Promotion In-Press 7. nov. 2013.

Kommentar:

Rod i den naturlige døgnrytme menes at medvirke til fedme.

Døgnrytmen — inkl. søvn-vågen cyklus, og rytmer i hormonfrigivelse — styres af et molekylært ur, der er til stede i alle kroppens celler.

Læs også artiklen: Døgnrytme og fedme


Slanketip ...

Spis langsomt og nyd maden

Det er vel nærmest tradition, at vi ved visse lejligheder spiser alt for meget — især for meget sukker og fedt — fx til fester, i julen, i weekender, når vi holder ferie eller i lignende situationer.

Du vil nyde maden mere og spise mindre, hvis du tager det roligt.

Læg gaflen fra dig, snak med andre ved bordet eller, hvad du ellers kan finde på, der vil sinke din indtagelse af mad.

Spis langsomt, tyg grundigt, nyd maden.

Bog om slankeværdi

Helbredende kost

Kunsten at ændre vaner