Sikker Slank

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Se evt. også:

sikkerslank.dk

kalorietabel.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt 285, uge 49, 2013

Er kød og andre animalske fødevarer en væsentlig årsag til overvægt?Burger

Neal Barnard (læge og forsker) skriver i Huffing Post, at den væsentligste årsag til fedmeepidemien er øget indtagelse af animalske fødevarer som kød og ost.

I løbet af det sidste århundrede, er de mest markante ændringer i vores kost den enorme stigning i indtagelse af kød, som i USA er steget fra 56 kg kød per person per år i 1909 til 91 kg i 2004 — og indtagelsen af ost er steget fra mindre end 1,8 kg til over 15 kg fra 1909 og til i dag.

Det betyder, at amerikanerne hver indtager ca. 35 kg mere kød og 13 kg mere ost sammenlignet med for et århundrede siden. Ifølge artiklen spiser amerikanere nu mere end en million dyr hver time.

Indtagelsen af is og olier til madlavning er også steget.

Der er sket en lignende udvikling i Danmark.

Der er en vis usikkerhed vedr. hvor meget kød vi danskere spiser, Men det er meget. Og indtagelsen er fordoblet i løbet af de sidste 50 år.

Og endnu en undersøgelse dokumenterer at en plantebaseret kost er bedst, når du vil ned i vægt.

Forskere fulgte 63 fede og overvægtige voksne på et otte ugers slankeprogram baseret på fem forskellige kostvaner: veganer, vegetar, semi-vegetar, pesco-vegetar, og altspisende.

Alle deltagere blev opfordret til at spise en kost med lavt fedtindhold, og lavt glykæmisk indeks uden at fokusere på kaloriebegrænsning og blev tilbudt støtte fra ugentlige møder.

Af de fem grupper, tabte deltagerne, der fulgte en plantebaseret kost, sig mest i vægt sammenlignet med de deltagere, der ikke spiste vegetarisk.

Forskerne mener, at plantebaserede kost er bedre til at opnå vægttab, fordi kosten ikke fokuserer på portionskontrol eller at tælle kalorier.

Forskerne fandt, at deltagere, der indtog en vegansk og vegetarisk kost i gennemsnit tabte fra 3,7 til 4,5 kg på otte uger. Deltagere, der også spiste kød, tabte i gennemsnit 2,3 kg.

Kilde: Turner-McGrievy B, Wingard E, Davidson C, Taylor M, Wilcox S. "How plant-based do we need to be to achieve weight loss? Results of the New Dietary Interventions to Enhance the Treatment for Weight Loss (New DIETs) study." Obesity Week. November 15, 2013; Abstract T-53-OR (kan findes her) .

Bog om slankeværdi

Helbredende kost

Kunsten at ændre vaner