Sikker Slank

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Se evt. også:

sikkerslank.dk

kalorietabel.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt nr. 194. Uge 49, 2011

Overvægtige har sværere ved at styre lysten til at spise

Slanke mennesker er sandsynligvis bedre i stand til at modstå fristende, kalorierige fødevarer, end svært overvægtige mennesker. Det tyder en ny undersøgelse på.

Hjernescanninger af slanke mennesker, der kiggede på billeder af kalorierige fødevarer viste øget aktivitet i en region af hjernen, der forbindes med impulskontrol, mens svært overvægtige kun viste lidt aktivitet i denne region af hjernen.

Undersøgelsen omfattede 14 raske mennesker — ni slanke og fem svært overvægtige frivillige — som gennemgik hjernescanninger to timer efter de havde spist.

Forskerne fandt, at når blodsukkeret var lavt, blev et område af hjernen, der har at gøre med belønning, aktiveret og som signalerer et ønske om at spise.

Et andet område af hjernen, der hæmmer signaler om at spise, var mindre aktiv hos svært overvægtige, når deltagerne blev vist billeder af kalorierige fødevarer.

Kilder: Robert S. Sherwin m.fl. Circulating glucose levels modulate neural control of desire for high-calorie foods in humans. the Journal of Clinical Investigation. Issue published October 3, 2011. Volume 121, issue 10. Page 4161

Kommentar:

Det er kendt, at især svært overvægtige generelt har sværere ved at modstå fristelsen til at spise kalorierige fødevarer.

De bør derfor gøre noget ekstra for at forbedre deres appetitregulering og styre sulten.

Løsningen er blandt andet:


Slanketip ...

Vær konsekvent med nye vaner

De fleste af dine indgroede vaner og rutiner har du nok haft i mange år.

Når du går i gang med at tabe dig, er der sandsynligvis to eller tre indgroede vaner, som du skal have ændret permanent, hvis du skal gøre dig håb om succes på længere sigt.

Tag en af de vaner, der skal ændres, og få den ændret med det samme og konsekvent.

Det er lettere og mere effektivt at være konsekvent med at ændre vaner end det er gradvist at gennemføre mange meget små ændringer, der ofte alligevel ikke betyder nok eller holder i det lange løb.

Læs mere om at ændre vaner her >>

Bog om slankeværdi

Helbredende kost

Kunsten at ændre vaner