Sikker Slank

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Se evt. også:

sikkerslank.dk

kalorietabel.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt nr. 17

18. januar 2004

1) Fuldkornsprodukter hjælper med at kontrollere vægten
2) Madlavningskurser mod overvægt
3) Internetsalg af ulovligt slankemiddel
4) Lidt om vaner og opbakning
5) Mail: Skal jeg tælle kalorier?


1) Fuldkornsprodukter hjælper med at kontrollere vægten

Forskere på Harvard fandt at blandt 74.000 kvinder, tog de kvinder, der spiste mere fiberrige kornprodukter som havre og fuldkornsmorgenmad, mindre på i vægt med tiden, sammenlignet med kvinder som fik færrest fibre i kosten.

Det viste sig også, at kvinder med den højeste indtagelse af kostfibre kun var halvt så tilbøjelige til at blive fede i løbet af 12 år -- sammenlignet med kvinder med den laveste indtagelse af kostfibre. Omvendt var en kost, med højt indhold af raffinerede kulhydrater, som hvidt brød og pasta forbundet med større vægtforøgelse.

Simin Liu og kollegaer ved Harvard School of Public Health i Boston reporterede deres opdagelser i November nummeret af The American Journal of Clinical Nutrition.

Forskerne mener, at fuldkorn som f.eks. havre, klid og brune ris har en fordel frem for raffinerede, fiberfattige kornprodukter.

For det første mætter fiberrige fuldkornsprodukter mere, og de mennesker der vælger den type kornprodukter indtager måske færre kalorier.

Man mener også at stivelserige, raffinerede kornprodukter forårsager en hurtig stigning i blodsukkeret, hvorimod fuldkorn måske forårsager en langsommere, mere stabil frigivelse af sukker til blodet - hvilket måske har en gavnlig virkning på stofskiftet og deponering af fedt.

Liu bemærkede, at fuldkorn også indeholdt ensym-hæmmere, der muligvis tvinger kroppen til at bruge flere kalorier på blot at fordøje og optage fuldkornsprodukter.

Kilde: Simin Liu, Graham Colditz m.fl. Relation between changes in intakes of dietary fiber and grain products and changes in weight and development of obesity among middle-aged women. The American Journal of Clinical Nutrition, 2003 78: 920-927

Kommentar:

Egentlig ikke noget nyt her - men det er nyt, at en videnskabelig undersøgelse bekræfter at raffinerede kornprodukter medvirker til overvægt og fedme.

Og som uddybet i "Sikker Slank i 7 trin" er det netop raffinerede kulhydrater og andre fiberfattige fødevarer med lav næringsindhold i forhold til kalorieindhold, der giver overvægt.


2) Madlavningskurser mod overvægt

Kurser i madlavning er mere effektive til at behandle overvægt, end kurser hvor adfærd er i fokus. Det viser forskning på Institut for Human Ernæring på Landbohøjskolen.

Der er for mange restriktioner og løftede pegefingre i typisk fedmebehandling. Men et forskningsprojekt viser nu, at overvægtige, der bytter adfærdsbehandling ud med lektioner i sund madlavning, er bedre til at fastholde kampen mod overflødige kilo.
(Børsen 22. december 2003)

Kommentar:

Det er meget bedre selv at tilrettelægge en slankekur og -diæt, som man holder af, frem for at følge en fastlagt plan, som indeholder ting, man alligevel ikke kan fortsætte med ret længe.


3) Internetsalg af ulovligt slankemiddel

Slankemidlet Therma Power er ulovligt i Danmark og kan give bivirkninger som forhøjet blodtryk og forstyrrelser i hjerterytmen. Alligevel bruges det af flere tusind danskere, der vil af med nogle kilo. Slankemidlet indeholder efedrin og koffein og minder om lægemidlet Letigen, der blev taget af det danske marked sidste år.
(Politiken 23 december 2003)

Læs evt. mere om slankeprodukter her


4) Lidt om vaner og opbakning

Det vigtigste, når du går i gang med at ændre vaner, er at komme godt i gang og være konsekvent -- indtil det nye er ved at blive en naturlig del af din hverdag.

Beløn dig selv, hver gang du har indført en positiv ændring i dit liv. En tur i biografen, noget lækkert tøj - blot et eller andet, du ønsker dig. Lav optegnelser over dine fremskridt og beløn dig selv, hver gang du når et delmål.

Det er naturligvis først og fremmest vigtigt, at du ved HVILKE vaner, der er sunde og hensigtsmæssige -- og får en god idé om, i hvilken rækkefølge det er mest effektiv at ændre dine vaner -- og nå din idealvægt på en sund og sikker måde.

Det er ikke ligegyldigt hvilken rækkefølge, du gør tingene i.

For langt de fleste overvægtige er den rækkefølge, som er beskrevet i min bog Sikker Slank i 7 trin den mest effektive.

De mennesker, som har succes med at ændre vaner, er ofte dem, som er omgivet af familie og venner, der giver dem fuld forståelse og opbakning.

Forklar din familie og venner, hvad du er i gang med. Forklar hvor vigtigt det er, at de støtter dig -- især i kritiske perioder, hvor du måske ikke er helt så motiveret.

Vil du ændre noget vigtigt i dit liv, kan du blive nødt til at undgå mennesker, som direkte modarbejder dig eller dine bestræbelser. Kan du ikke kan få dem til at ændre holdning, må du gøre op med dig selv, hvad der er vigtigst.

Hold dig langt væk fra negative mennesker, som bevidst forsøger at sabotere dine mål.

Omgiv dig med mennesker, som er positive overfor dig og dine drømme.

Vær selv positiv overfor andre mennesker og deres mål i livet.


5) Mail: Skal jeg tælle kalorier?

Er opdateret og kan nu læses her.

Bog om slankeværdi

Helbredende kost

Kunsten at ændre vaner