Sikker Slank

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Se evt. også:

sikkerslank.dk

kalorietabel.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt nr. 153. Uge 2, 2011

Fiskeolie fremmer ikke vægttab

Fiskeolie bidrager ikke til øget vægttab, hvis du allerede er på diæt og motionerer. Det viser forskning offentliggjort i American Journal of Clinical Nutrition.

Blandt en gruppe af overvægtige, der deltog i et kost- og motionsprogram, tabte de overvægtige, der tog omega-3 fedtsyrer, sig ikke mere end dem, der fik placebokapsler.

Dyreforsøg har ellers tidligere vist, at omega-3 fedtsyrer kan fremme vægttab.

Forskerne fulgte 128 stillesiddende overvægtige mænd og kvinder som enten tog fem fiskeoliekapsler (med i alt tre gram omega-3 fedtsyrer) eller fem placebo kapsler hver dag i 24 uger. 81 af deltagerne gennemførte det 24 ugers program.

Deltagerne blev også bedt om at dyrke 150 minutters aerobic motion om ugen, og 20 til 30 minutters styrketræning mindst to gange om ugen.

Deltagerne i omega-3 gruppen tabte 5,2 kg i gennemsnit, sammenlignet med 5,8 kg for placebogruppen.

Ved afslutningen af undersøgelsen var der ingen forskel mellem grupperne, når risikofaktorer for hjertesygdom blev vurderet, såsom blodtryk og kolesteroltal.

Forskerne konkluderede at omega-3 fedtstoffer ikke kan hjælpe overvægtige med at komme ned i vægt.


Kilde: Laura F DeFina m.fl.
Effects of omega-3 supplementation in combination with diet and exercise on weight loss and body composition
First published december 15, 2010. Am J Clin Nutr December 2010 ajcn.002741
doi: 10.3945/ajcn.110.002741

Læs evt. mere om omega-3 her


Slanketip ...

Gør det til en vane

Mere end noget andet er det dine vaner, der feder eller slanker. I det lange løb er det de faste daglige rutiner, der betyder mest.

Gør hvad du kan for at tilegne dig sunde vaner, som du holder af.

Læs mere om at ændre vaner her

Bog om slankeværdi

Helbredende kost

Kunsten at ændre vaner