Slankenyt nr. 146
Uge 28, 2010
Kød medvirker til overvægt
Kød får vægten til at stige. Det viser en ny undersøgelse
offentliggjort i American Journal of Clinical Nutrition.
Forskere studerede kosten hos 373.803 deltagere i ”the European Prospective Investigation into Cancer (EPIC study)”. De deltagere, der
spiste 250 gram kød om dagen i gennemsnit, tog mere på i vægt år for år,
sammenlignet med de personer, der spiste mindre eller intet kød.
Tidligere undersøgelser har vist, at indtagelse af kød er forbundet
med vægtstigning, men resultaterne har ikke været entydige.
Forskerne i dette studie ønskede at vurdere sammenhængen mellem
vægtstigning i en periode på fem år og indtagelse af kød generelt, rødt
kød, fjerkræ og forarbejdet kød.
Efter forskerne havde justeret for energiindtag (kalorier) viste det
sig, at vægtstigningen forårsaget af kød betød ca. to kilo ekstra
vægt i løbet af fem år.
Forskerne konkluderede, at en reduktion af kødforbruget kan hjælpe
med at undgå vægtstigning.
Kilde: Anne-Claire Vergnaud
m.fl.
Meat consumption and prospective weight change in participants of the
EPIC-PANACEA study1
Am J Clin Nutr (June 30, 2010). doi:10.3945/ajcn.2009.28713
Læs også artiklen
vegetarkost er god slankemad.
Slanketip
Brug mest målebåndet!
De fleste, der begynder at dyrke en del mere motion, vil først
opleve, at de går en størrelse ned i tøj og fx bliver mindre om livet,
før de ser vægten ændrer sig.
Går det ud over motivationen, at vægten står stille, kan du lade være
med at bruge en vægt.
Brug blot et målebånd og mål dig især om livet, hvor den mest usunde
fedt sidder.
Indholdet i dette nyhedsbrev er udelukkende til
informationsbrug.
Læs evt. mere
her |