Sikker Slank

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Se evt. også:

sikkerslank.dk

kalorietabel.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt nr. 136. Uge 3, 2010

Ny forskning viser fordele ved at opleve sult

Ny forskning, offentliggjort i det anerkendte tidsskrift Nature, tyder på, at det slet ikke er så smart at spise mange måltider i løbet af dagen. Tre er nok.

Forskerne konkluderer, at kroppen faktisk har godt af at faste ind imellem, da det holder den aktiv.

Forklaringen er proteinet Foxa2, siger forskerne. Foxa2 findes både i leveren, hvor det påvirker fedtbrænding, og i den del af hjernen, der styrer den daglige rytme, søvn, indtagelse af mad og seksuel adfærd (hypothalamus). Aktiviteten af Foxa2 reguleres af insulin, både i leveren og hypothalamus.

Når forskerne gensplejsede mus, så Foxa2-protein aldrig blev blokeret, var de fem gange mere i bevægelse end artsfællerne, hvor insulinen blokerede for Foxa2-proteinet.

Appetit giver lyst til bevægelse

Når dyr eller mennesker er sultne, er de generelt mere opmærksomme og fysisk aktive. Det skyldes, at de er mere årvågne og klar til at søge efter føde.

I naturen er sultne dyr aktive og på udkig efter føde, hvorimod de slapper af, når de har spist. De samme mekanismer findes også i menneskekroppen.

Når et dyr eller mennesker indtager føde frigiver bugspytkirtlen insulin, som blokerer Foxa2, og derved gør kroppen mindre aktiv.

Det betyder ifølge forskerne at Foxa2-proteinet konstant bliver blokeret, hvis du hele tiden undgår sult ved at spise mellemmåltider.

Kilde: Silva JP, von Meyenn F, Howell J, Thorens B, Wolfrum C, Stoffel M.
Regulation of adaptive behaviour during fasting by hypothalamic Foxa2
Nature 462, 646-650 (3 December 2009)
DOI: 10.1038/nature08589.

Kommentar:

Hvis du spiser med korte mellemrum, for at undgå sult, påvirker du også kroppen til at være mindre aktiv. Mellemmåltider kan altså måske gøre dig mindre aktiv.

Sult skal ikke undgås eller bekæmpes som et onde eller som om, det nærmest er en sygdom.

Det kan være en god idé, at du ikke spiser for meget — og gerne en lille smule mindre, end du egentlig har lyst til, hvis du skal koncentrere dig i lang tid ad gangen. Det kan faktisk være med til, at du kan holde hovedet klart og være årvågen i længere tid.

Problemet opstår først, når sult bliver forbundet med meget ubehagelige symptomer, eller får nogle mennesker til pludselig at gå bersærk og tømme nærmeste slikbutik!

Men mennesker med den slags problemer har først og fremmest brug for at spise sundere og få klaret deres afhængighed af usunde fødevarer, så de ikke i tide og utide bliver ”nødt til” at spise (for meget) for at ”holde blodsukkeret stabilt” eller for at undgå, at selvkontrollen går i fløjten.

Læs mere i bogen ”Fat for life?

Hvis sult er forbundet med meget ubehagelige symptomer er det på høje tid, at du indfører væsentlig sundere kostvaner (en sund person kan let være sulten eller småsulten i flere timer, uden det giver problemer).

Spis kun, når du er sulten, og kun så længe du er sulten. Spis aldrig for at forebygge sult (lider du af diabetes eller andre sygdomme, hvor lægen siger du ikke må blive sulten, følger du naturligvis lægens råd).


Mail: skadelige stoffer i maden

Du skriver at man i det ideelle slankeprogram skal undgå de skadelig stoffer i maden. Har du en specifik liste over de typiske skadelige stoffer?

På forhånd tak
Laleh

Hej Laleh

Det er umuligt helt at undgå skadelige stoffer i maden, men du kan så vidt muligt undgå dem. Jeg har ikke en komplet liste (sådan en findes ikke). Nogle af de skadelige eller usunde stoffer, som de fleste mennesker får alt for mange af, er:

Det er også værd at bemærke, at nogle stoffer i sund mad faktisk hjælper med at beskytte kroppen mod giftstoffer eller øger udskillelsen af giftstoffer fra kroppen. Dem finder du især i frugt, grønsager og fiberrige fødevarer.

Med venlig hilsen
John Buhl

Bog om slankeværdi

Helbredende kost

Kunsten at ændre vaner