Sikker Slank forløb

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Gratis e-bog


Se evt. også:
slankeprogram.dk
proteinkur.dk
slankeprodukter.dk
kalorietabel.dk
slanketip.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter som e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt nr. 122. Uge 33, 2009


  1. Kulhydratfattig vegetardiæt giver vægttab og forbedrer kolesteroltallet
  2. Mail: Stivelserige grøntsager og vægttab
  3. Mail: Hvorfor ikke gulerødder

1) Kulhydratfattig vegetardiæt giver vægttab og forbedrer kolesteroltallet

Det giver vægttab at følge en plantebaseret kulhydratfattig diæt, og så er diæten mere effektiv til at reducere kolesteroltallet sammenlignet med en standard fedtfattig diæt.

Kuren går under betegnelsen ”Eco-Atkins”, altså en slags Atkinskur, hvor fedt og protein udelukkende kommer fra vegetabilske fødevarer.

Forskerne vurderede i en undersøgelse vægttab og ændringer i kolesteroltallet hos 47 overvægtige deltagere med højt kolesteroltal. Kosten var enten

  1. Kulhydratfattig (26 %), proteinrig (31 % fra gluten, soja, nødder, frugt, grøntsager og fuldkorn) fedtrig (43 % fra vegetabilske olier), eller ...
  2. En kulhydratrig lacto-ovo vegetarkost (ca. 58 % kulhydrat, 16 % protein og 25 % fedt)

Deltagerne fulgte disse diæter i fire uger. I alle tilfælde var kalorieindtagelsen 60 % af behovet.

Deltagerne tabte sig ca. lige meget, men kolesteroltallet faldt mest hos den gruppe deltagere, der levede 100 % vegetarisk efter ”Eco-Atkins”, og ”Eco-Atkins” var bedre til at reducere LDL-kolesterol (det ”dårlige” kolesterol).

Eco-atkins diæten var også forbundet med større fald i blodtrykket end lacto-vegetar-kosten.

Kilde: David J. A. Jenkins, MD m.fl.
The Effect of a Plant-Based Low-Carbohydrate ("Eco-Atkins") Diet on Body Weight and Blood Lipid Concentrations in Hyperlipidemic Subjects
Archives of Internal Medicine, June 8, 2009;169(11):1046-1054.

Kommentar:

Det var et lille og kortvarigt studie.

Forskerne mener, at det er for tidligt at anbefale Eco-Atkins til vægttab, og ønsker yderligere undersøgelser.

Der mangler også i høj grad et bedre sammenligningsgrundlag.

Det er nærmest forudsigeligt, at en vegetarkost vil klare dig bedre sammenlignet med en sund ikke-vegetarkost.

Men mon ikke, at en vegetarkost med flere (sunde) kulhydrater og mindre olie ville være endnu bedre. Den vil i hvert fald være sundere!

Jeg tror, at en rendyrket veganerkost, der er rig på kulhydrater, ville have givet mindst lige så gode resultater, som ”Eco-Atkins”. Det er dog godt nyt, for de der ønsker at tabe sig med en Atkins- eller anden proteinkur. Nu er der dokumentation for, at vegetarudgaven er sundere.


2) Mail: Stivelserige grøntsager og vægttab

I artiklen i Slankenyt 121 kom jeg kort ind på, hvilke grøntsager, som det især er smart at spise mange af — og hvilke man kan holde lidt igen med. Det fik en læser til at reagere ...

Hej

Tak for de altid spændende nyhedsbreve.
Jeg undrer mig dog over det sidste brev med slankeråd.

Gulerødder mener jeg at have læst, kroppen bruger flere kalorier på at fordøje end selve guleroden indeholder og mener da ikke den indeholder specielt meget stivelse?

På forhånd tak.

Mvh. Maria

Hej Maria

Det er ikke stivelsen, der feder, som sådan. Det er blot fordi stivelsesrige grøntsager generelt indeholder flere kalorier (stivelse indeholder mange kalorier).

Der er ikke meget stivelse i gulerødder, men der er lidt flere kalorier i gulerødder end de fleste andre grøntsager (pga. de naturlige sukkerarter i gulerødder). Men gulerødder er sund slankemad.

Spiser du RÅ gulerødder kan du spise alle dem, du orker :-)

Kogte gulerødder kan du derimod spise rigtig mange af, før de mætter, og du vil derfor kunne få flere kalorier fra kogte gulerødder end mange andre grøntsager.

Med venlig hilsen
John Buhl

Og endnu en mail om gulerødder ...


3) Mail: Hvorfor ikke gulerødder?

Jeg har en diskussion med min nabo om slankekost — og specielt gulerødder.

Min nabo siger, at menuer fra f.eks. slankekostproducenter aldrig indeholder gulerødder på grund af højt sukkerindhold, og at det anbefales at spise f.eks. squash og courgetter i stedet.

Det blev ved et telefonopkald bekræftet af et slankekostfirma, at de udelader gulerødder såvel som majs og ærter, på grund af højt sukkerindhold, som modarbejder vægttab — men uden nærmere forklaring i øvrigt.

Majs og ærter — forståeligt nok — men gulerødder?

Min kalorietabel siger, at gulerødder indeholder 9 g kulhydrat/100 g, mens f.eks. squash indeholder 12 g kulhydrat/100 g.

Nu er kulhydrater jo ikke kun sukker, og kalorieindhold fra kulhydrat i squash kan være forskelligt fra kalorieindholdet fra kulhydrat i gulerødder, men jeg har ikke information herom.

Samtidig hævder jeg, som normalt spiser 1 - 2 gulerødder om dagen (rå eller kogte), at gulerødder jo indeholder mange andre gode næringsstoffer, såsom betakarotener, og derfor udgør et sundt fødemiddel — også i en slankekost.

Er du i stand til at kaste mere lys over dette og evt. give en mere fyldestgørende forklaring på, hvorfor gulerødder fravælges af slankekostproducenter og i anbefalede slankekost menuer?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Torben

Hej Torben.

Der er ingen grund til at udelukke sunde fødevarer som gulerødder (eller majs og ærter!), når man vil tabe sig.

Kulhydrater får ikke vægten til at stige, så længe du holder dig til de sunde af slagsen — nærmere tværtimod.

Overskud af KALORIER — uanset om de kommer fra kulhydrater, fedt, alkohol eller protein — kan får vægten til at stige.

Styr kalorieindtagelsen ved at spise mad, der mætter godt og er næringsrige i forhold til kalorieindholdet, og det bliver forholdsvis enkelt at få vægten ned og holde den nede.

Lidt til sammenligning. Kalorier (kcal) per 100 gram:

Squash ... 16
Gulerødder ... 36
Kartofler ... 82
Majs ... 92 (rå majskolbe)
Kylling ... 148
Æg ... 142
Magert oksekød ... 155
Fedtfattig ost ... 223

Kartofler mætter rimelig godt, så selv om de indeholder flere kalorier, end mange andre grøntsager, er de sunde og kan sagtens indgå i en sund slankekost.

Visse grøntsager (fx squash, som du nævner) er så fattige på kalorier, at du kan spise uanede mængder uden at tage på.

Med venlig hilsen
John Buhl

Annoncer fra google, som vi ikke har indflydelse på:
...