Sikker Slank bogpakke

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Se evt. også:

sikkerslank.dk

kalorietabel.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt nr. 25

31. august 2004

1) MAIL: Hvordan skal jeg spise?
2) Sodavand er skyld i overvægt og sukkersyge
4) Ny livsstilssygdom: Kvinder med mange mandlige hormoner


1) Mail: Hvordan skal jeg spise?

For nogle uger siden hørte jeg i radioen et meget interessant program med en diætist. Hans ideer forekom mig umiddelbart helt rigtige. Men desværre fik jeg ikke helt fat i detaljerne og derfor vil jeg spørge dig, om du i dine publikationer har et lignende oplæg. Og jeg er også interesseret i at høre, hvad du i øvrigt mener.

Det jeg fik fat i var følgende:

Man skal spise hver 3. time.Kosten bør bestå af: 30% protein, 50% kulhydrat, 20% fedt.

Fedt spalter op til kulhydrat (=energi)Man bør spise 1½ g protein pr. kg legemsvægtEns fedtprocent (målt ved en af badevægt med fedtprocentmåler) bør være ca. 30 - 35

Det jeg nu savner, er en mere præcis vejledning til hvad og hvor meget, jeg bør spise hver 3. time.

Kan du hjælpe??

Venlig hilsen
E.

Svar:

Der er mange meninger om hvor meget protein, man bør spise (svingende fra et halvt gram pr. kg legemsvægt til to eller flere gram!). Det samme gælder fordelingen af protein, kulhydrater og fedt i kosten.

Mange meninger. Lidt videnskab.

Om det er 15 eller 25 % fedt er mindre vigtigt, end at den fedt du får er af den gode slags.
http://www.nomedica.dk/fedtstoffer.htm

Der er sådan set ikke nødvendigvis noget galt i hans mening om fordeling mellem fedt, protein og kulhydrater. Problemet er, at det ikke er særlig vigtigt. Det er KVALITETEN af den mad du spiser, som betyder noget.

Selv en lille smule raffinerede kulhydrater bliver hurtigt for meget
http://www.slankeguide.dk/kulhydrater_overspise.htm

Det er svært at få for mange vegetabilske proteiner, mens animalske proteiner - selv i forholdsvis små mængder - sandsynligvis medvirker til flere sygdomme. Det er vigtigt, at få nok proteiner på en slankekur, hvilket er ret let, når kosten blot er nogenlunde fornuftig.
http://www.nomedica.dk/protein.htm

Du skal lære at spise, når du er sulten - og kun når du er sulten - samt at spise sunde fødevarer til dine måltider.
http://www.nomedica.dk/sund_slankekost.htm

Læs her om sundt og sikkert slankeprogram:
http://www.sikkerslank.dk

Med venlig hilsen
John Buhl


2) Sodavand er skyld i overvægt og sukkersyge

Det viser en stor amerikansk undersøgelse, der bygger på data fra flere end 90.000 kvindelige sygeplejersker, som i det såkaldt Nurses' Health Study II er blevet fulgt og undersøgt gennem flere år.

Undersøgelsen viser, at kvinder, som drikker en eller flere sukkerholdige læskedrikke om dagen, har 83 pct. øget risiko for at udvikle type2-diabetes sammenlignet med de kvinder, som drikker blot en enkelt sodavand om måneden. Og de kvinder, som i løbet af undersøgelsen havde forøget deres sodavandsindtag fra en om ugen til en om dagen, tog i gennemsnit over en fireårig periode fem kilo på - alene som følge af sodavandsdrikkeriet.
(jyllandsposten.dk, Tea Krogh Sørensen, 23. august 2004)


3) Ny livsstilssygdom: Kvinder med mange mandlige hormoner

Mere end hver femte kvinde har for mange mandlige kønshormoner i kroppen, og for dem der er hårdest ramt, er det både besværligt og farligt. Sygdommen bliver forstærket af overvægt, så stadig flere lider under de mandlige hormoner, vurderer overlæge Svend Lindenberg fra fertilitetsklinikken på Amtssygehuset i Herlev.
(ritzau; bt.dk 19. august 2004)

Bog om slankeværdi

Helbredende kost

Kunsten at ændre vaner