Sikker Slank bogpakke

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Se evt. også:

sikkerslank.dk

kalorietabel.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt nr. 224. Uge 33, 2012

Det hjælper at skrive slankedagbog

Kvinder, der ønsker at tabe sig får lettere succes, hvis de er gode til at føre slankedagbog, lader være med at springe måltider over, og lader være med at spise på restaurant. Det viser en ny undersøgelse.

Overvægtige, der skrev slankedagbog, tabte 2,7 kg mere på et år, end dem der ikke gjorde.

De kvinder, der sprang måltider over, tabte sig 3,6 kg mindre end de overvægtige, der spiste regelmæssigt.

De kvinder, der spiste frokost på en restaurant mindst en gang om ugen i gennemsnit, tabte sig 2,3 kg mindre.

Jo bedre kvinderne var til at skrive slankedagbog, desto mere tabte de sig. Daglige optegnelser over, hvad de spiste øgede kvindernes bevidsthed om de fødevarer og kalorier, de indtog.

Analysen var baseret på data fra 123 overvægtige og svært overvægtige kvinder i alderen 50 til 75, der blev fulgt i et år.

Kilde: Anne McTiernan m.fl. Self-Monitoring and Eating-Related Behaviors Are Associated with 12-Month Weight Loss in Postmenopausal Overweight-to-Obese Women. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics - 16 July 2012 (10.1016/j.jand.2012.05.014)

Kommentar:

Når du skriver slankedagbog, vil du øge din kontrol over hvad og hvor meget, du spiser og drikker. Du vil også få mere styr på hvor meget motion, du dyrker, og hvor mange kalorier, du forbrænder.

Det gælder om at skrive slankedagbog hver dag. Også de dage, hvor du kom til at spise det forkerte eller lidt for mange kalorier, og måske har mest lyst til at lade være.

Brug evt. slankedagbogen her


Mail: Protein er sagen

Jeg er "lidt" forundret over, at du ikke følger med!!

I Ude og Hjemme som jeg læser hver uge skriver Professor Arne Astrup (slankedoktor) tit meget om netop hvorfor vi netop skal spise mere protein for at tabe os og det er sundt!

... jeg er selv begyndt og har tabt 5 kilo ... indtil videre!

Men du bliver bare VED med at advare mod protein ... !!??

Hilsen
Trine

Hej Trine

Du har helt ret i, at nogle fagfolk ivrigt anbefaler en proteinrig kost som løsningen på vægtproblemer.

Hvis du på en proteinkur indtager færre kalorier, end du plejer, taber du dig. Det samme gælder alle mulige andre kure, der får dig til at indtage færre kalorier, end du forbrænder.

Vegetarer får nok protein, men alligevel mindre protein end kødspisere. Samtidig er vegetarer generelt set slankere end ikke-vegetarer. Du behøver altså ikke at indtage ekstra protein for at tabe dig eller holde dig slank. Du behøver naturligvis heller ikke at blive vegetar for at tabe dig, men hvis kød og andre animalske fødevarer er nødvendige for vægttab eller for at holde vægten nede ville vegetarer ikke være slankere.

Hvis du ønsker en proteinrig kost (hvor fx mere end 20 % af energien kommer fra protein), er det bedst at vælge de kilder til protein, som også indeholder kostfibre og andre gavnlige plantestoffer, som mange får for lidt af.

Du kan altså mindske eller måske helt undgå de potentielt skadelige konsekvenser af en proteinrig kost ved at vælge de vegetabilske kilder til protein — eller i det mindste hovedsageligt få dine proteiner fra vegetabilske fødevarer.

Du kan let sammensætte en proteinrig eller forholdsvis proteinrig kost, der indeholder bælgfrugter, fuldkorn og grøntsager — og kun lidt eller ingen kød.

Jeg advarer ikke mod protein, men imod at man indtager langt mere protein, end kroppen har brug for og godt af.

Med venlig hilsen
John Buhl

Bog om slankeværdi

Helbredende kost

Kunsten at ændre vaner