Sikker Slank bogpakke

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Se evt. også:

sikkerslank.dk

kalorietabel.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt nr. 137. Uge 4, 2010

Kan for dårlig eller for lidt søvn medvirke til overvægt?

Det er usundt at sove for lidt, men det vil sandsynligvis ikke i sig selv føre til overvægt. Det viser et nyt studie.

De fleste tidligere studier har været baseret på folks egen vurdering af, hvor meget de sov per nat, hvilket er kendt for at være en unøjagtig metode.

I denne undersøgelse brugte forskerne forskelligt udstyr til faktisk at måle søvnlængden, og hvor tit deltagerne vågnede om natten. De studerede 612 mennesker i en længere periode.

Det viste sig, at der faktisk var en sammenhæng mellem overvægt og for lidt og urolig søvn, men det viste sig samtidig at folk, der sov mindre i starten af studiet ikke var mere tilbøjelige til at tage på i en periode på 4-5 år.

Forskerne opdagede, at forbindelsen mellem mindre søvn og øget vægt var meget svagere for mennesker, som ikke snorkede, og meget stærkere for dem, der snorkede.

Der var en tydelig sammenhæng mellem snorken og overvægt.

Forskerne ved ikke helt, hvad de kan konkludere ud fra undersøgelsen, men opfordrer til at fremtidige studier går mere i dybden med sammenhængen mellem søvn og vægt.

Kilde: Sanjay R. Patel
Invited Commentary: Understanding the Role of Sleep
American Journal of Epidemiology 2009 170(7):814-816; doi:10.1093/aje/kwp228

Kommentar:

Flere tidligere undersøgelser har vist en sammenhæng mellem for lidt søvn og overvægt. Men det er fx uvist, om overvægten forstyrrer søvnen, eller om for lidt søvn giver overvægt – eller måske lidt af hvert.

Undersøgelsen beskrevet i Ugeskrift for Lægfolk uge 3, 2010 viser, at en af forklaringerne på, hvorfor for lidt søvn kan medvirke til overvægt, kan være, at vi dyrke mindre motion, når vi er trætte og uoplagte.

Det er under alle omstændigheder sundt at sørge for god og nok søvn. Det vil også give energi til motion og mere overskud til at ændre kostvaner.


Mail: Er slankeklubben noget for mig?

Jeg har gennem de sidste 3-4 år taget 6 kg på, som jeg meget gerne vil af med, også gerne 10 kg. Men har nu fået slidgigt i højre hofte med mange smerter i benet, kan ikke gå mere med hunden end 2-300 m, går dog til svømning en gang om ugen, svømmer mellem 300 og 500 m, bliver ikke til mere, da jeg hurtigt bliver kold og fryser. Altså derfor ikke megen motion, bortset fra i mit hjem med mand, hund og ofte 2 hunde. Så har en idé om, at det skal være på kosten jeg skal tabe mig, desværre er jeg ret kræsen (spiser ikke, selleri, porrer, radiser, linser o.m.a., og har mange "søde" tænder). Spiser ikke smør eller fedt på brød, ingen flødeskum eller fløde i sovsen, kun jævnet sovs.

Hjælp ønskes, er slankeklubben noget for mig?

Med venlig hilsen
A.

Hej A.

Svømning og så meget motion, du ellers kan klare, vil være fint nok til, at du kan tabe dig. Det er alligevel fornuftige kostvaner, som på længere sigt betyder mest.

www.slankeklub.dk er afgjort noget for dig. Meld dig ind, og følg vejledningen i, hvordan du får mest ud af klubben.

Det er bedst men ikke nødvendigt at dyrke motion for at tabe sig. Skader eller handikap er derfor ingen hindring for vægttab, selv om det kræver lidt mere tålmodighed.

Selv om du er kræsen, kan du sagtens lære at holde af grønsager og spise mange af dem — bl.a. ved at eksperimentere lidt og tilberede dem på en måde, så de passer til dine smagsløg.

Med venlig hilsen
John Buhl

Bog om slankeværdi

Helbredende kost

Kunsten at ændre vaner