Sikker Slank

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Se evt. også:

sikkerslank.dk

kalorietabel.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt 8

INDHOLD:

1) TV SKADER SUNDHEDEN
2) FEDME ØGER RISIKO FOR KRÆFT
3) DEN BEDSTE SLANKEKOST

Kære læser

Efter en pause - pga. tekniske problemer - er vi
klar til igen at sende nyhedsbrevet ud
regelmæssigt.

Med venlig hilsen
John Buhl

1) TV SKADER SUNDHEDEN

En gruppe forskere fra Harvard School of Public Health fulgte 50.000 amerikanske raske kvinder fra 1992 til 1998.

Forskerne konkludere, at blot kvinderne sad foran fjernsynet i to timer ekstra hver dag, øgede de risikoen for at udvikle sukkersyge med 14 procent.

Hvis kvinderne derimod i den samme mængde tid foretog sig noget andet, der var lige så stillesiddende, eksempelvis syning, læsning eller brevskrivning, var risikoen ikke så høj.

Forskerne mener, at forskellen ligger i, at tv-kiggeri sænker stofskiftet ekstra meget, samtidig med at det måske opfordrer mere til at spise slik og snacks.
(Fyens Stiftstidende 10. maj 2003)

2) FEDME ØGER RISIKO FOR KRÆFT

Ifølge en rapport fra den amerikanske kræftforening spiller overvægt og fedme en rolle ved et betydeligt antal dødsfald pga. kræft.

Resultatet af en undersøgelse, der involverede en million mennesker, viste at 14 % af dødsfald pga. kræft blandt mænd og 20 % blandt kvinder kunne være et resultat af overvægt eller fedme.

Forskerne rapporterede at jo højere BMI, desto større risiko for kræft.

Blandt de fedeste deltagere var risikoen for at dø af kræft 52 % højere hos mænd og 62 % højere blandt kvinder, i forhold til normalvægtige.

Forskerne bemærkede, at ethvert vægttab er gavnligt for overvægtige og fede, for at reducere risikoen for at dø af kræft.
(The New England Journal of Medicine April 24, 2003;348:1625-1638)

Vi hører og læser ofte om, hvor sundhedsskadeligt det er at slæbe rundt på for mange kilo.

Men det er værd at bemærke, at man KAN gøre meget - OGSÅ selv om man ikke nødvendigvis har succes med at tabe sig.

Ethvert vægttab (hvis du er overvægtig) er gavnligt - også selv om du ikke taber dig nær så meget, som du ønsker.

Øget indtagelse af frugt og grøntsager er med til at forebygge og bekæmpe sygdomme.

En sund kost og livsstil er ikke alene med til at få dig ned i vægt - den er også med til at beskytte dig mod sygdomme. Uanset din vægt.

3) DEN BEDSTE SLANKEKOST

Den grundlæggende årsag til overvægt er indtagelse af flere kalorier, end du forbruger.

Men flere faktorer gør, at du ikke kan nå din idealvægt udelukkende ved at tælle kalorier.

Det er næsten umuligt at tabe sig ved KUN at begrænse kalorieindtagelsen. Din krop vil begynde at hige så meget efter at dække sit behov for kalorier og næringsstoffer, at det bliver en meget ulige kamp!

Faktisk viste en stor europæisk undersøgelsefor nylig, at kun 1 ud af 100 holder vægttabet efter en slankekur!

Det KAN lade sig gøre at komme ned i vægt og fastholde sit vægttab, men kun hvis du begrænser kalorieindtaget, samtidig med at kosten bliver mere næringsrig.

Hvorfor bliver nogle mennesker VED med at spise, selv om de har fået nok, selv om de ikke længere er ægte sultne?

Det kan der naturligvis være flere grunde til, men KOSTENS INDHOLD AF NÆRINGSSTOFFER, og hvor meget den fylder i maven, er de to vigtigste (måske eneste) fysiske faktorer, der bestemmer om du bliver mæt.

En af grundene til, at de fleste mennesker indtager lidt flere kalorier, end de forbruger (og derved tager på), er, at meget af den mad, de spiser, mangler kostfibre, vitaminer og andre næringsstoffer!

Kalorierige fødevarer, der samtidig er fattige på næringsstoffer, er ikke alene årsagen til overvægt, men kan også sættes i forbindelse med øget risiko for hjertesygdom, slagtilfælde, sukkersyge, mange kræftformer mv.

Når du spiser rigtigt, og dyrker moderat motion, beskytter du kroppen mod disse sygdomme, og det er stort set umuligt for dig at være overvægtig!

Stofskifteproblemer, væskeophobninger, fordøjelsesproblemer - og andre problemer, der direkte eller indirekte medvirker til overvægt - vil efterhånden blive mindre eller helt forsvinde, når du indtager en kost med et højt næringsindhold i forhold til kalorieindhold.

De energigivende næringsstoffer er fedt, proteiner og kulhydrater. Det er dem, der indeholder kalorier.

Resten af maden er kaloriefri.

De dele af kosten, som ikke indeholder kalorier, er f.eks. vitaminer, mineraler, antioxidanter, kostfibre og fytokemikalier - altså en lang række livsvigtige stoffer, der forebygger sygdomme og holder din krop sund og rask.

Ikke alene er disse stoffer med til at holde din krop sund, de sikrer også en troværdig appetitregulering.

De fødevarer, som du især skal holde igen med, er fødevarer med forholdsvis mange kalorier i forhold til næringsstoffer.

Det gælder animalske fødevarer, pasta, brød, fedt og sukker.

Når du spiser brød eller pasta, så vælg den grove slags.

Undgå helt hvidt brød og almindelig pasta.

Når du vælger animalske fødevarer, så vælg de fedtfattige varianter.

De fødevarer, som du gradvist skal vænne dig til at spise FLERE af, er de fødevarer som indeholder få kalorier men alligevel fylder/mætter godt og samtidig indeholder mange vigtige næringsstoffer.

Det er især alle rå grøntsager (dog ikke avocado), alle grønne grøntsager, bælgfrugter og friske frugter.

Bog om slankeværdi

Helbredende kost

Kunsten at ændre vaner