Sikker Slank

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Se evt. også:

sikkerslank.dk

kalorietabel.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt 419, uge 47, 2016

For lidt lys om morgenen og for meget om aftenen er forbundet med risiko for fedme

Ældre mennesker, der udsættes for meget lys om aftenen og svagt lys om morgenen, er mere tilbøjelige til at tage på, hvorimod meget lys om morgenen og svagt lys om aftenen fremmer vægttab. Det viser en japansk undersøgelse, der strakte sig over to år.

For lidt lys først på dagen og for meget sent på dagen var forbundet med fedt på maven, uafhængigt af andre faktorer som kalorieindtag, motion og hvornår folk faldt i søvn eller vågnede.

Kilde: Kenji Obayashi, Keigo Saeki and Norio Kurumatani. Ambient Light Exposure and Changes in Obesity Parameters: A Longitudinal Study of the HEIJO-KYO Cohort. Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism. Online July 6, 2016.
DOI: http://dx.doi.org/10.1210/jc.2015-4123

Kommentar:sollys

Det er bedst og sundest at få meget naturligt dagslys tidligt på dagen og kun svagt lys sidst på dagen (undgå fx at kigge for meget på skærme om aftenen -- især lige før sengetid).

Læs også: God døgnrytme, lettere vægttab
Øget udsættelse for kunstigt lys er i flere undersøgelser blevet sat i forbindelse med fedme blandt mennesker og mus.

Læs også: Døgnrytme og fedme
Rod i den naturlige døgnrytme menes at medvirke til fedme.

Læs også: Bedre døgnrytme giver øget velvære
Kunstigt lys kan forstyrre kroppens døgnrytme, og det kan have mange uheldige konsekvenser.

Læs også: Du kan måske justere din døgnrytme med kosten

Bog om slankeværdi

Helbredende kost

Kunsten at ændre vaner