Sikker Slank

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Se evt. også:

sikkerslank.dk

kalorietabel.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt nr. 28. 1. november 2004

1) Tvivl om glykæmisk indeks
2) Får jeg for lidt kulhydrater?
3) Om Atkins

1) Tvivl om glykæmisk indeks

Ifølge en ny undersøgelse fra Landbohøjskolen er det tvivlsomt om man overhovedet kan bruge det glykæmiske indeks, der er blevet anvendt i kostplaner og til bekæmpelse af fedme og som ofte benyttes i markedsføringen af kylhydratholdig mad som f.eks. brød. Det siger kun noget om kulhydratindholdet i et enkelt produkt og ikke noget om hele måltidet.

Portionsstørrelse og mængden af fedt og protein betyder mere for glykæmisk indeks end selve kylhydratindholdet.
(Espen Bull, Børsen 18. oktober 2004)

2) Får jeg for lidt kulhydrater?

Hej John.

I slankenyhedsbrev nr. 27 oplyses det at det giver problemer at undvære eller få for lidt af uraffinerede kulhydrater.

Jeg har i en periode på ca. 2 år levet efter vægtkonsulenternes principper, hvor jeg får 3 x 30 gram havregryn om ugen, 1 hvedebrød á 30 gram, 1 rugbrød á 30 gram og ca. 30 gram mel (boghvedemel el. alm. Hvedemel) om dagen.Herudover spiser jeg ca. 100 gram kartofler, ris eller pasta om ugen.

Er dette for lidt?

Med venlig hilsen
Lisbeth Hansen

Svar:

Det er ikke for lidt.Du mangler frugt i din kostplan!Desværre har mange slankeprogrammer fokuseret ALT for meget på hvad du må og ikke må spise af fedt, protein og kulhydrater. Du skal ikke spise et bestemt antal gram eller procenter (eller energiprocenter) fedt, protein eller kulhydrat.

Mange overvægtige tæller og regner på kulhydrater, fedtenergiprocenter, kalorier, proteiner mv. De tæller gram, kalorier og/eller points. De gør det unødvendigt svært og kompliceret at komme ned i vægt - og næsten umuligt at holde den slanke linie, hvis det lykkes.

Følg programmet i Sikker slank i 7 trin!
http://www.sikkerslank.dk

3) Om Atkins

Hej John.

I sidste nyhedsbrev blev der refereret til ...

"Hvis man spiser meget sukker og mange fødevarer med et højt såkaldt glykæmisk indeks som hvidt brød, kartofler, pasta og ris, betyder det, at kroppen producerer insulin. Når man har forhøjet insulin i blodet, bliver en uforholdsmæssig stor del af maden til fedt, fordi den naturlige fedtforbrændig hæmmes, siger plantebiolog Niels Ehler og læge Jørgen Winther."

... ud fra den erfaring, som jeg har med Dr. Atkins kur., og som jeg oplever. Jeg får stabiliseret mit blodsukker på den kur, og når jeg så læser det her, som Niels Ehler og Jørgen Winther skriver, at for meget insulin i kroppen hæmmer fedtforbrændingen, kan det så ikke derfor være, at en kur som Dr. Atkins giver et vægttab, da den netop går ud på at spise, det han kalder de let fordøjelige kulhydrater, og når man spiser let fordøjelige kulhydrater, så vil kroppen heller ikke producere så meget insulin, altså man undgår forhøjet insulin i blodet, hvorfor der måske ikke bliver nogen del af maden, som så ender somfedt, da den naturlige fedtforbrænding ikke hæmmes.

Venlig hilsen
Anna Larsen

Hej Anna

Hvor stor en rolle insulin spiller i forbindelse med fedtforbrændingen og vægttab er ikke ordentlig afklaret. Når alt kommer til at alt er det i hvert fald balancen mellem hvor mange kalorier du indtager vs. hvor mange du forbrænder, der afgør din vægt.
http://www.nomedica.dk/Hvorfor_tyk.htm

Hvorfor er det meste af jordens befolkning, som indtager en meget kulhydratrig kost (f.eks. ris) og meget få animalske fødevarer, slankere end vi er i den vestlige verden, hvor vi spiser mange flere animalske fødevarer og mere fedtrig mad?

Tingene hænger ikke sammen, ud fra Atkins logik.

Proteinkure med lav kulhydratindhold kan stabilisere dit blodsukker, hvis du er vant til at spise mange raffinerede kulhydrater eller spise dem i for store mængder. Men det kan jo også gøres ved at spise vegetabilske fødevarer med mange kostfibre - f.eks. fuldkornsprodukter (selv om det også kan blive for meget). Eller ved at inkludere masser af grøntsager, friske frugter og bælgfrugter i kosten.

Atkins giver vægttab fordi kuren giver dig færre kalorier, end du forbrænder. Bl.a. fordi mange på Atkins mister appetit (en del får kvalme eller bliver utilpas).

Der er gode ting ved Atkins - bl.a. at man udelader sukker og raffinerede kulhydrater.

For nogle vil det at være i tilstanden ketose (som forekommer på Atkinskuren) fjerne deres lyst til sukker/kulhydrater (fordi kroppen går over til at bruge fedt som primær brændstof ... hvilket IKKE er den naturlige forbrænding for kroppen, men en form for NØD-forbrænding).

Det kedelige er, at vægtproblemerne vender tilbage, så snart de kommer ud at ketose, og kroppen igen begynder at bruge kulhydrater som primær brændstof.

Med venlig hilsen
John Buhl

Bog om slankeværdi

Helbredende kost

Kunsten at ændre vaner