Sikker Slank

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Se evt. også:

sikkerslank.dk

kalorietabel.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt 270, uge 34, 2013

Intensiv motion mindsker appetitmotion

Intensiv motion hæmmer appetit. Det viser et mindre studie.

Forskerne fandt, at overvægtige mænd spiste omkring 200 færre kcal efter energisk motion, end de gjorde efter hvile.

Tidligere undersøgelser har vist, at motion med høj intensitet er forbundet med appetitregulering og ændringer i de hormoner, der regulerer sult og mæthed.

Denne nye undersøgelse fandt forskellig virkning alt efter, hvor intensiv motionen var.

17 overvægtige mænd deltog i forsøget. De gennemførte fire forskellige 30-minutters motionsperioder: En, hvor de kun hvilede og tre perioder med cykling på motionscykel i enten moderat, højt eller meget højt tempo.

Efter hver motionsperiode drak mændene et flydende måltid på omkring 267 kcal.

Lidt over en time senere bad forskerne dem om at spise havregryn, indtil de var "komfortabelt mætte."

Mændene spiste færre kalorier efter motion med høj og meget høj intensitet i forhold til de tidspunkter, hvor de hvilede.

Mændene spiste 764 kcal efter hvile, 710 kcal efter moderat motion, 621 kcal efter høj intensitet træning og 594 kcal efter motion med meget høj intensitet.

Der var også forskel på, hvad de spiste dagen efter.

Mændene indtog 2.000 kcal i løbet af dagen efter motion med meget høje intensitet, mens de spiste lidt mere end 2.300 kcal i løbet af dagen efter moderat motion og mere end 2.600 kcal i løbet af dagen efter, de ikke havde motioneret.

Det er uvist, hvordan motion med høj intensitet påvirker vægttab på længere sigt.

Kilde: A Y Sim, K E Wallman, T J Fairchild and K J Guelfi. High intensity intermittent exercise attenuates ad-libitum energy intake. International Journal of Obesity. Online 4 June 2013; doi: 10.1038/ijo.2013.102

Kommentar:

Motion er sundt og godt for overvægtige, også selv om den sjældent giver et særligt stort vægttab.

Men brugt rigtigt kan motion være et meget effektivt redskab til at sætte en dæmper på for stor appetit og tendens til at overspise.

Intensiv motion har — som denne undersøgelse også viser — en god virkning på appetitten.

Hvis du har lyst til at spise, selv om du egentlig ikke er ægte sulten, så lav noget fysisk, indtil trangen til at spise er væk.

Læs også: Motion kan mindske lysten til mad


Mail: Fejl på kalorietabellen?

Skal siden ikke snart opdateres med rigtige råd!? Såsom f.eks.: at Kartofler ikke kan have en slankeværdi på 7, da det jo bare er et skidt produkt i form af at være et 50% stivelses produkt!?

Mvh
Ole

Hej Ole

Det kommer nok lidt and på, hvad du mener med "rigtige råd" :-)
Jeg skriver snart mere uddybende om slankeværdi. Men ellers bruger du blot tabellerne uden at tænke på tallene under slankeværdi.

Der er ikke noget galt med stivelse som sådan, selv om stivelse naturligvis indeholder kalorier. Det er en udbredt misforståelse.

Kartofler har et højt glykæmisk indeks (påvirker blodsukkeret en del), men også et tårnhøjt mæthedsindeks (hvilket betyder at kartofler mætter rigtig godt i forhold til deres kalorieindhold).

Ud fra glykæmisk indeks kunne vi sige at kartofler måske skulle have en slankeværdi på 4-5 og ud fra mæthedsindekses 9-10. Så 7 er vist ikke helt ved siden af.

Med venlig hilsen
John Buhl

Bog om slankeværdi

Helbredende kost

Kunsten at ændre vaner