Sikker Slank

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Se evt. også:

sikkerslank.dk

kalorietabel.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt 260, uge 21, 2013

Større portioner, mere spist

Personer, der får serveret store portioner mad, spiser mere end de personer, der får serveret mindre portioner (selv om de kan spise de mængder, de ønsker) — også efter de er blevet undervist i, hvilke konsekvenser portionsstørrelser har på indtagelsen af mad. Det viser forskning fra University of New South Wales.

Det hjalp heller ikke, at deltagerne i studiet lærte om mindful spisning (at være særlig opmærksom, når man spiser). Det mindskede ikke indtagelsen af mad af betydning hos de personer, der fik serveret meget mad.

Hverken at lære om effekten af portionsstørrelse eller mindful spisning ændrede det faktum, at deltagerne, der fik serveret større portioner indtog ca. 87 kcal. mere per måltider.

Kilde: Lenny R. Vartanian, C. Peter Herman, and Janet Polivy
The Effect of Portion Size on Food Intake is Robust to Brief Education and Mindfulness Exercises Karen Cavanagh,
Journal of Health Psychology, 1359105313478645, first published on March 7, 2013

Kommentar:

Hvis mindful spisning skal have nogen virkning kræver det øvelse!

De mekanismer, der får os til at spise (for) meget mad, når den er lettilgængelig, er meget stærke.

Mindful spisning kan hjælpe. Det samme kan "tricks" som at øse mindre portioner op, at bruge mindre tallerkner osv.

Men det vigtigste er at spise mad, der fylder og mætter godt i forhold til indholdet af kalorier.

Når du spiser den slags mad giver tingene normalt sig selv, og du kan spise, indtil du er fyldt op, uden at indtage for mange kalorier.

Læs også artiklen: Kalorietæthed er nøglen til vægttab


Slanketip ...

Sulten?

Er det ofte alt muligt andet end ægte sult, der bestemmer, hvad og hvor meget du spiser?

Hvis humøret, hvem du er sammen med, hvordan maden præsenteres og andre faktorer -- og ikke hvor sulten du er -- har stor indflydelse på, hvornår og hvor meget, du spiser, så arbejd på at lade din fornuft og din sult overtage kontrollen med, hvornår og hvor meget, du spiser.

Bog om slankeværdi

Helbredende kost

Kunsten at ændre vaner