Sikker Slank

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Se evt. også:

sikkerslank.dk

kalorietabel.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt nr. 204. Uge 09, 2012

Fedme er forbundet med ændret hjernefunktion

Det er uvist, hvorfor nogle mennesker er tilbøjelige til at overspise og tage på i vægt. Men eftersom centralnervesystemet er tæt forbundet med sultsignaler og kontrol af fødeindtagelse, er det muligt, at årsagen til vægtforøgelse og fedme findes i hjernen.

Forskere ved University of Turku og Aalto University har nu fundet nye beviser for den rolle hjernen spiller i forbindelse med fedme. Ved at bruge hjernescanninger viste det sig nemlig at hos svært overvægtige var hjernens glukose metabolisme betydeligt højere i den del af hjernen, der har at gøre med belønning, end hos slanke personer (øget aktivitet i den del af hjernen).

Desuden opdagede forskerne, at svært overvægtiges belønningssystem i hjernen reagerer kraftigere, når de så på billeder af mad, samtidig med at den del af hjernen, der har at gøre med kognitiv kontrol, var mindre aktiv.

Forskerne mener, at svært overvægtiges hjerner måske konstant udsender signaler, der fremmer spisning.

Kilde. Lauri Nummenmaa m.fl.
Dorsal Striatum and Its Limbic Connectivity Mediate Abnormal Anticipatory Reward Processing in Obesity.
PLoS ONE 7(2): e31089. doi:10.1371/journal.pone.0031089

Kommentar:

Der er ingen tvivl om, at mennesker, der er blevet svært overvægtige — især hvis de har været svært overvægtige i en årrække — har ændrede reaktioner overfor mad. De føler ofte en nærmest ukontrollerbar trang til at spise for meget og/eller det forkerte — især kalorierige fødevarer.

Selv når det lykkes for svært overvægtige at komme ned i vægt, kan det være en næsten håbløs kamp at holde vægten nede, fordi TRANGEN til at spise for meget eller det forkerte ikke har ændret sig synderligt under deres slankekur.

Det er derfor helt afgørende, at svært overvægtige taber sig på en fornuftig måde, hvor de også bliver afvænnet fra at spise de usunde fødevarer, de er afhængige af.


Mail: Vægttab med kød?

(efter slankenyt nr. 202, hvor en læser mente, at nogle af os har brug for kød, modtog jeg nedenstående mail fra en anden læser)

Blot en kommentar til hende, der er blevet anbefalet, at hun skal spise kød for at tabe sig.

Det er korrekt, at det kan give et forholdsvis hurtigt vægttab, de glemmer bare at fortælle, at det er en usund måde at tabe sig på. Og mange er mere optaget af hurtigt vægttab. Både redaktører - det sælger og læserne, der vil tabe sig.

Man taber sig lige så meget - og på en sund måde, gennem vegansk kost - læs evt. bogen Det helbredende køkken.

Det kan både give det hurtige kick, men samtidig er man nødt til at fastholde nye vaner fremover, som indebærer MEGET færre animalske produkter. Det er ikke sikkert læserne har lyst til at høre dette.

Ville du selv købe bladet, hvis der på forsiden stod: Tab dig, sænk kolesteroltallet og slip af med insulinen:
Du skal bare droppe al kød, fisk, æg, ost, smør og andre mælkeprodukter? (næsten i hvert fald)

De fleste vil fikses - und schnell ... og det lyder lige i overkanten af hvad (mange) folk vil ofre for deres helbred.

Det er i og for sig ikke ny viden vedrørende det veganske, men det er ikke så ofte, at danskere, der er naturvidenskabeligt funderet, anbefaler det offentligt, som i ovennævnte bog.

Så dels kan disse ændringer være for radikale for nogen og dels har denne viden sikkert ikke fundet vej ind på redaktionsgangene.

vh
Winni

Kommentar:

Enig. Mindre og ikke mere kød er en del af løsningen for mange overvægtige.

Man taber sig ikke lettere ved at spise kød.

Det er naturligvis muligt at spise så meget kød, at man nærmest får kvalme, og derved mister appetitten. Men en kost der er rig på kød, som indeholder samme mængde kalorier, som en sundere kost uden kød, giver ikke mere eller hurtigere vægttab.

Med venlig hilsen
John Buhl

Bog om slankeværdi

Helbredende kost

Kunsten at ændre vaner