Sikker Slank

Slankenyt logo


Find os på FACEBOOK >>

Startside | Oversigt over udsendte nyhedsbreve | brugerbetingelser | Om slankenyt


Se evt. også:

sikkerslank.dk

kalorietabel.dk


303 Slankeopskrifter

303 Slankeopskrifter e-bog til kun kr. 99,-


Mere Vegetar Light

Slankenyt nr. 181. Uge 36, 2011

Mellemmåltider kan give overvægt

Stigninger i antallet af måltider og snacks samt måltidsstørrelser har i de seneste 30 år tegnet sig for størstedelen af stigningen i kalorieindtagelsen.

Forskere i USA har undersøgt sammenhængen mellem kalorieindtagelse og kostvaner.

Forskerne gennemgik data fra flere amerikanske undersøgelser, der i alt omfattede omkring 46.000 mænd og kvinder med en gennemsnitsalder på 44 år.

De fandt, at det samlede kalorieindtag er steget fra 1.803 til 2.374 i løbet af 30 år — en dramatisk stigning på 32%.

De fandt også, at mens portionsstørrelser er steget med omkring 13% i den tidsperiode, er forekomsten af snacking langt den største ændring. Det viste sig nemlig, at voksne i 1977 i gennemsnit spiste 3,8 måltider på en dag, hvorimod tallet i 2006 var 4,9 — hvilket resulterede i hele 570 ekstra kalorier dagligt.

Kilde: Duffey KJ, Popkin BM (2011) Energy Density, Portion Size, and Eating Occasions: Contributions to Increased Energy Intake in the United States, 1977–2006. PLoS Medicine Juni 2011. 8(6): e1001050. doi:10.1371/journal.pmed.1001050
Hele undersøgelsen på engelsk

Kommentar:

En del overvægtige har lært at spise med faste mellemrum — og måske endda afmålte portioner — uanset om de er sultne eller ej. De har lært, at de skal spise med faste mellemrum for at holde blodsukkeret stabilt, forbrændingen oppe eller for at undgå sult.

I modsætning til, hvad vi ofte hører, er der ikke dokumentation for, at mellemmåltider er en god idé.

Du indtager ikke færre kalorier i løbet af en dag ved at indføre mellemmåltider.

Sandsynligvis tværtimod.

Spis aldrig for at undgå sult eller undgå "lavt blodsukker" (medmindre du lider af en sygdom, og din læge har fortalt dig, at du skal spise med faste mellemrum e.l.).

Hvis du ønsker eller af helbredsmæssige grunde bliver nødt til at spise mellemmåltider eller spise med bestemte mellemrum i løbet af dagen, handler det om at sprede kalorieindtaget ud og spise en del mindre til de enkelte måltider.

Følg et fornuftigt slankeprogram som beskrevet i bogen Sikker Slank. Læs evt. mere på www.slankeprogram.dk


Slanketip ...

Spis kun, når du er sulten

Mange spiser selv om de ikke er sultne, og det fører let til overvægt.

Brug lidt tid på at lære, hvornår du egentlig er sulten, og hvordan du kan følge din sultfornemmelse.

Du nyder maden mere, og den smager bedre, hvis du kun spiser, når du er sulten.

Bog om slankeværdi

Helbredende kost

Kunsten at ændre vaner